:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Golem, kako je došao na svijet (Der Golem, wie er in die Welt kam, 1920), Njemačka, c/b, 70min, nijemi, UFA, r.: Paul Wegener, Carl Boese, sc.: P. Wegener, Henrik Gaalen (prema istoim. romanu G. Meyrincka), df.: Karl Freund, ul.: P. Wegener (Golem), Albert Steinrück (rabin Loew), Ernst Deutsch (Famulus), Lyda Salmonova (Miriam), Hans Stürm (rabin Yehuda).

U Pragu u XVI. st. rabin Loew iz gline stvara čudovišnoga Golema, udahnjujući mu život ne bi li spasio Židove od pogroma. No, rabin ne može kontrolirati snažna, takorekuć neranjiva glinenog »čovjeka bez duše«.

Vizualno privlačan klasik ekspresionizma najpoznatiji je film glumca i redatelja P. Wegenera (1874–1948), zasnovan na žid. praškim legendama – prethode mu Golem (suredatelj H. Galeen, 1914) te Golem i plesačica (1917). Ideja o rabinu koji se upleće u mistični čin stvaranja života podsjeća na druge priče o ljudima koji žele više znanja i moći nego što im pripada (npr. Faust), no utjecaj ovoga filma na kasnije horore (→ Frankenstein) i znanstvenofantastične filmove ne bi bio moguć bez iznimne umj. dojmljivosti: kontrast realistički uvjerljivih prizora sa simfonijom terora (ostvarenom nelagodnim vizualnim motivima i varijacijama u izlagačkom ritmu) čine ovo djelo usporedivim čak i s → Nosferatuom. Za to je svakako zaslužan i suredatelj C. Boese (1887–1958), koji je između 1918. i 1956. režirao više od 100 filmova raznih žanrova. Legenda o čovjeku od gline nadahnula je brojne filmove, npr. Golem (U. Gad, 1917), Golem (J. Duvivier, 1936), Carev pekar, pekarev car (M. Frič, 1951), To! (H. J. Leder, 1966), Golem (P. Szulkin, 1980), Golem, okamenjeni vrt (A. Gitai, 1993), potom mnogobrojne animirane i televizijske obrade.

N. Gilić