:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Izvršenje (La Cérémonie, 1995), Francuska/Njemačka, boja, 112min, MK2/France 3/ /Prokino/Olga/ZDF, Marin Karmitz, r.: Claude Chabrol, sc.: C. Chabrol, Caroline Eliacheff prema romanu Presuda u kamenu Ruth Rendell, df.: Bernard Zitzermann, glazba: Matthieu Chabrol, ul.: Sandrine Bonnaire (Sophie), Isabelle Huppert (Jeanne), Jean-Pierre Cassel (g. Lelièvre), Jacqueline Bisset (gđa Leličvre), Virginie Ledoyen, Jean-François Perrier.

Disleksična Sophie služavka je kod simpatične obitelji Lelièvre od koje krije svoju nepismenost. Sprijateljuje se s hladnom poštaricom Jeanne s kojom je vežu slična nasilna prošlost i sumnjive obiteljske tragedije. Čudnim odnosom isprva dominira poštarica anarhoidnih sklonosti, no uskoro Sophie preuzima inicijativu i njihovi prijestupi poprimaju veću težinu.

Najvažnije novije redateljevo ostvarenje bolje je primljeno od nekih drugih filmova ne samo zbog snažna ritma i natprosječno dojmljive sugestije iracionalnih zakona zbilje, nego i zbog vješte uklopljenosti nasilja u društv. raslojenost. Obitelj Lelièvre u načelu je skladna, besprijekorno korektnih, očito konzervativnih nazora, dok su junakinje hladne, antipatične i bolesne, a zločin što ga počine prikazan je bez signala osude. No, dojmljivost završnoga preokreta ovisi i o gledateljskoj antipatiji prema malograđanštini mjesnoga župnika, a savršeni buržuji – ljubitelji lijepih umjetnosti – na TV gledaju Crveni pir (1973), Chabrolovu mračnu priču o preljubu i zločinu u građ. sloju nadahnutu → Diskretnim šarmom buržoazije (u kojemu glumi J.-P. Cassel), dok je nepismena Sophie opsesivno ovisna o TV. Red. stil sadrži aluzije na amer. film noir te na uporabu scenografije u filmovima F. Langa (važnost izolirane kuće i prostorni odnosi u njoj), a kritika je uz kompaktnost cjeline hvalila i morbidni cinizam. S. Bonnaire i I. Huppert u Veneciji su podijelile nagradu za najbolju glumicu.

N. Gilić


IZVRŠENJE, C. Chabrol (Sandrine Bonnaire i Isabelle Huppert)