Filmski leksikon
:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Jordan, Neil, irski redatelj i scenarist (Sligo, 1950). Diplomirao irsku povijest i engleski jezik u Dublinu. Uspješan književnik, bio je scenaristički savjetnik na → Excaliburu, kao redatelj debitirao dok. filmom o snimanju tog ostvarenja. Već u prvom dugometr. igr. filmu Anđeo (1982), u produkciji J. Boormana, na maštovit način obrađuje teme nasilja i ljubavi, a konačnu afirmaciju donosi mu Vučja družba (1984), prema prozama Angele Carter, u kojoj su na bizaran način (uz erotske konotacije) spojeni mit o vukodlacima i bajka o Crvenkapici. U krim. filmu Mona Lisa (1986), uz red. vještinu u stvaranju ugođaja, osobito je hvaljen romantizirani gl. junak (Bob Hoskins), a izniman uspjeh postiže → Plačljivom igrom (Oscar za scenarij). Potom režira intrigantne spektakle → Intervju s vampirom i → Michael Collins (Zlatni lav u Veneciji), a nešto komorniji Mali mesar (1998), prema romanu P. McCabea, mračna je priča o odrastanju u irskoj provinciji prožeta elementima humora, fantastike, pa i strave, s dominantnom perspektivom psihički poremećena dječaka. Zbog sklonosti prema miješanju žanrova, fantastici, spektaklu, spojevima suprotnosti, i stilizaciji, kritičari obično smatraju Jordana tipičnim predstavnikom film. postmodernizma, a precizno režirana melodrama Kraj ljubavne priče (1999), prema romanu G. Greenea, uspoređivana je s → Kratkim susretom, melodramama M. Ophülsa te klasicima film. moralizma (C. Th. Dreyer, R. Bresson i K. Mizoguchi). Ugl. je scenarist svojih filmova, u kojima važne uloge često tumači njegov omiljeni glumac, Irac S. Rea. Ostali važniji filmovi: Kuća duhova (1988), Nismo anđeli (1989), Čudo (1991), U snovima (1999), Ja ne (2001., kratkometr., prema S. Beckettu), Dobri lopov (2002).

N. Gilić