:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Kad bi... (If…, 1968), Vel. Britanija, boja, c/b, 111 min, Memorial Enterprises, r.: Lindsay Anderson, sc.: David Sherwin, John Howlett, df.: Miroslav Ondříček, glazba: Mark Wilkinson, ul.: Malcolm McDowell (Mick Travis), Christine Noonan (djevojka), David Wood (Johnny), Richard Warwick (Wallace), Robert Swann (Rowntree).

Travis je učenik u internatu, u engl. provinciji, i teško podnosi strog režim vladanja i obveza. Kad se iskrade na ljubavni sastanak s lokalnom konobaricom, biva oštro kažnjen. Zauzvrat na Dan škole s ostalim učenicima organizira oružanu pobunu.

Prvi dio Andersonove alegorijske trilogije o Micku Travisu; slijede Sretni čovječe! (1973) i Bolnica Britanija (1982), a u sva tri filma Travisa glumi M. McDowell. Trilogija prati protagonistovu evoluciju od antijunaka do korporacijskog potrčka i, naposljetku, glumca, a njegovu smrt prikazuje kao žrtvu modernoj znanosti. Premda je Anderson suosnivač Free Cinema, film ilustrira autorsku poetiku kojom ne dominira naturalistički prikaz života nižih slojeva, već često nadrealan prikaz netipičnih pojedinaca i odnosa u začudnom spoju s dokumentarizmom, gdje redatelj funkcionira kao »pjesnik filma« (koncept što ga Anderson razvija kao film. kritičar). Ipak, kod Andersona je vizualna začudnost spojena s izrazitom političnošću, pa je film oštra kritika brit. društva podređena disciplini, elitizmu i nac. tradiciji, s internatom kao metaforom za Britaniju. Takav sraz očuđene vizualnosti i polit. angažmana na tragu teatra B. Brechta najizrazitiji je u izmjeni crno-bijelih i sekvenci u boji, kao vizualnih simbola dinamike represije i oslobađanja (realizma i nadrealnog); ta simbolička vrijednost vizualnosti kulminira u posljednjim prizorima krvave pobune protiv sustava. Andersonova sklonost filmu u filmu i film. citatima očituje se i u aluzijama na fabulu nadrealističke Nule iz vladanja J. Vigoa (1933), također o pobuni učenika protiv učitelja. Za razliku od kasnijih redateljevih filmova, Kad bi su odlično prihvatili i kritika i tržište te je nagrađen Zlatnom palmom u Cannesu.

T. Jukić


KAD BI ..., L. Anderson