Kluge, Alexander

traži dalje ...

Kluge, Alexander, njem. redatelj, scenarist, producent, publicist i teoretičar kulture (Halberstadt, 1932). Diplomirao pravo, na filmu od 1958. kao asistent F. Langa. Poč. 1960-ih režira kratke filmove, 1962. inicira tzv. Oberhausenski manifest, u kojemu skupina mladih film. autora zahtijeva »novi njemački film«, oslonjen na autorsku slobodu i moderan film. izraz. U skladu s manifestom, s E. Reitzom razvija obrazovni program na Film. institutu u Ulmu. U dugometražnoj produkciji debitira 1966. Oproštajem od jučer, radikalnim modernističkim ostvarenjem (priznaje utjecaje J.-L. Godarda i S. M. Ejzenštejna) temeljenim na istinitoj priči o mladoj Židovki koja dolazi iz Istočne u Zapadnu Njemačku. Film problematizira ženske motive i suvr. njem. zbilju, napose nerazdvojivost (nacističke) prošlosti i sadašnjosti te prepletanje individualne i nacionalne povijesti. Velik kritičarski uspjeh bilježi i sljedećim, formalno i tematski srodnim filmom Artisti u cirkuskom šatoru – zbunjeni. Zapaženi su mu također Velika barikada (1970), Radikalni Ferdinand (1975) i Snaga osjećaja (1983), no usprkos otklonu od radikalnog autorstva prema uvažavanju publike, što proklamira u svojim kasnijim istupima, postupno biva smješten na marginu interesa film. javnosti. Potkraj 1980-ih napušta film. režiju i posvećuje se proizvodnji kult. programa za privatne tv postaje. U teorijskim radovima istražuje odnose između autonomije umjetnosti i njezine društv. funkcije, između autora i teksta, proizvodnje značenja i ostvarivanja užitka, visoke i niske kulture i dr.

D. Radić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Kluge, Alexander. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/820>.