:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Kosa (Hair, 1979), SAD, boja, 121 min, CIP, r.: Miloš Forman, sc.: Michael Weller, df.: Miroslav Ondříček, glazba: Galt MacDermot, James Rado, Gerome Ragni, ul.: John Savage (Claude Bukowski), Treat Williams (George Berger), Beverly D’Angelo (Sheila), Don Dacus (Woof), Annie Golden (Jeannie), Dorsey Wright (Hud), Cheryl Barnes (Hudova zaručnica), Nicholas Ray (general).

Ujesen 1967. provincijalac Claude Bukowski dolazi u New York radi regrutacije. U parku upoznaje skupinu hipija koju predvodi Berger, te privlačnu bogatašicu Sheilu. Nakon što s njima provede nekoliko uzbudljivih dana, unatoč odgovaranju novih prijatelja, pristupi regrutaciji i odlazi u Nevadu na obuku. Kad Berger i ostali doputuju u Nevadu, Berger na prijevaru ulazi u vojnu bazu i zauzima Claudeovo mjesto, da bi se ovaj prije odlaska u rat oprostio s prijateljima. Prije Claudeova povratka u bazu, stiže zapovijed o ukrcaju za Vijetnam.

U svojemu trećem amer. filmu Forman ustrajava s korištenjem postupaka koji su ga profilirali kao jednoga od središnjih redatelja češ. novog vala: prikazu amer. svakodnevice kamerom, kadriranjem i montažom slike i zvuka tipičnima za dokumentaristički prosede te izboru naturščika i manje eksponiranih glumaca za gl. uloge. Formanova sklonost dodiru igr. i dok. filma u Kosi je iskazana žanrovskim miješanjem s mjuziklom: film je adaptacija kaz. mjuzikla u kojemu je rudimentarna priča izvorno bila tek u funkciji glazb. spektakla. Posljedice takva žanrovskog miješanja su začudna poetizacija svakodnevice 1960-ih i prikaz glazbe tog razdoblja kao dokumenta čija funkcija i vrijednost probijaju žanrovske i socijalne okvire mjuzikla. Scenarij je od šture fabule mjuzikla zadržao samo imena likova, preradivši ih u figure slojevitije i politiziranije priče; među njima se ističe Berger kao lik tragičnog pobunjenika protiv društv. konvencija, karakterističan za većinu Formanovih amer. filmova.

T. Jukić


KOSA, M. Forman