Krug
traži dalje ...Krug (Dayereh, 2000), Iran/Italija, boja, 89 min, Jafar Panahi Film Productions/Lumière & Company/Mikado, r.: Jafar Panahi, sc.: Kambozia Partovi, df.: Bahram Badakhshani, ul.: Fereshteh Sadr Orfani (Pori), Fatemeh Naghavi (majka), Nargess Mamizadeh (Nargess), Maryam Parvin Almani (Arezou), Morgan Faramarzi.
Na samom početku filma žena rađa u rodilištu. Njezina svekrva uvidi da je nevjesta rodila kćer, proklinje je i vrijeđa. Tri su žene puštene iz zatvora. One idu kući, a put im otežava sustav represivan prema ženama: ne smiju stopirati, ne smiju se same voziti javnim prijevozom ni tražiti pomoć. Njihovo putovanje završava tamo gdje je i počelo, u zatvoru.
Krug je treći film iranskog redatelja J. Panahija (1960), nastao nakon uspješnih djela Bijeli balon (1995) i Zrcalo (1997). Kao i drugi autori novog iranskog filma, Panahi tematizira problem nejednakosti žene i društv. nepravde u islamističkom društvu. Ali, dok su drugi autori (A. Kiarostami, M. Majidi, S. i M. Makhmalbaf) te probleme tematizirali neizravno i/ili kroz infantilnu perspektivu, Panahi ju je obradio izravno načinivši izrazito feministički, otvoreno polit. film, u kojemu je motiv kruga (film počinje i završava sličnim slikama okna) metafora stanja žene u iranskome društvu (od rođenja do smrti žena je u neprestanoj tamnici). Takav je pristup film doveo pod udar cenzure, ali mu je i pomogao da osvoji Zlatnog lava u Veneciji 2000. Osim polit. hrabrošću, Krug se odlikuje i formalnom i dramaturškom dosjetljivošću. Prstenasto komponiran i s nizom usporednih radnji, film uključuje niz različitih stilskih strategija – od dokumentarističkih dugih kadrova iz ruke do krajnje statične kamere. Takva inovativna režija u spoju s izravnošću polit. filma učinila je djelo suvr. klasikom.
J. Pavičić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Krug. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 14.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/882>.