:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Ljudi nedjeljom (Menschen am Sontag, 1929), Njemačka, c/b, 74 min, Filmstudio, r.: Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer (po nekim izvorima još i Curt Siodmak te Fred Zinnemann), sc.: Billy Wilder, F. Zinnemann (po nekim izvorima Wilder, C. Siodmak, R. Siodmak), df.: Eugen Schüfftan, E. G. Ulmer (po nekim izvorima samo Schüfftan), ul.: Erwin Splettstösser (Erwin), Wolfgang von Waltershausen (Wolfgang), Christl Ehlers (Christl), Brigitte Borchert (Brigitte), Annie Schreyer (Annie).

Berlin, ljeto. Nedjelja je i ljudi odlaze na izlete. Wolfgang, njegova djevojka i njezina najbolja prijateljica, te Wolfgangov oženjeni prijatelj Erwin, provode dan kraj jezera. Wolfgang započne očijukati s prijateljicom svoje djevojke.

Iako ugl. označavani kao dok. film, Ljudi nedjeljom igrano je ostvarenje tzv. dokumentarističkog prosedea. Nositelji uloga naturščici su, imena likova koje utjelovljuju jednaka su njihovim vlastitima, a film se može shvatiti kao kontrolirana improvizacija u kojoj oni (re)konstruiraju (moguće) situacije iz svojih života. Dokumentaristički pristup osobito je prisutan u uvodnim dijelovima filma, u uličnim velegradskim prizorima, koji se mjestimice doimaju kao da su snimljeni skrivenom kamerom, dok se uporabom gornjorakursnih polutotala i totala te vožnji pojačava učinak zadiranja kamere u prostor grada. Film je osobito dojmljiv zbog modernog, i danas sasvim aktualnog, prikaza erotskih odnosa, počevši od vizualnog identiteta krhkih, gotovo nimfetnih protagonistica, preko majstorske izmjene krupnih planova u svrhu gradacije erotsko-psihol. napetosti, do intrigantno otvorena kraja koji može sugerirati tjeskobno viđenje erotskih odnosa kao igre u kojoj stradavaju oni koji doista vole. Stilsko-tematski izravna anticipacija franc. poetskog realizma (napose J. Renoira), modernim senzibilitetom navještaj novog vala (napose J.-L. Godarda) i amer. nezavisne produkcije (od J. Cassavetesa nadalje), djelo je antologijsko ostvarenje kasnog razdoblja nij. filma.

D. Radić