:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Madame de… (1953), Francuska/Italija, c/b, 192 min, Franco London Film/Indus-films/Rizzoli film, r.: Max Ophüls, sc.: M. Ophüls, Marcel Achard, Anette Wademant, prema romanu Louise de Vilmorin, df.: Christian Matras, glazba: Oscar Strauss, Georges Van Parys, sgf.: Jean d’Eaubonne, ul.: Danielle Darrieux (Madame de …), Charles Boyer (grof André de…), Vittorio De Sica (barun Fausto Donati), Lia di Leo (Lola), Mireille Perrey, Jean Debucourt.

Da bi isplatila kockarski dug, Madame de prodaje par naušnica koje joj je poklonio suprug André te se pretvara da ih je izgubila u kazalištu. Nakon što mu draguljar prizna istinu, André ih ponovno kupi te ih pokloni ljubavnici Loli, koja ih pak proda tal. diplomatu barunu Donatiju. Upoznavši se s Madame de, Donati se u nju zaljubi te joj pokloni naušnice. Vidjevši naušnice, André postaje svjestan ljubavne veze svoje supruge i Donatija, koji je potom napušta te ona umre od srčanog udara.

S radnjom (smještenom u Pariz potkraj XIX. st.) na rubu melodramatske banalnosti, film je vrhunski primjer Ophülsova prosedea. Dugim i elegantnim vožnjama, kojima kamera prati likove u kretanju raskošnim ambijentima (npr. scene plesa ljubavnika), ritmičnom izmjenom srednjih i krupnih planova, čestim detaljima (predmeta u rukama likova), efektima svjetlosti i ogledala na predmete i likove (redateljeva je prvotna ideja bila snimiti film isključivo kroz odraze u ogledalima na zidovima i stropovima), razrađenom mizanscenom koja orkestrira glum. međuigru s ambijentom (neuobičajeno suzdržane interpretacije D. Darrieux, Ch. Boyera i V. De Sice) te cirkularnom narativnom strukturom Ophüls tematizira motiv pravila društv. igre (karakterističan za franc. film u cjelini), nepridržavanje kojih rezultira tragičnim posljedicama (junakinja umire nakon što se iskreno zaljubila). Iako su pojedini kritičari nezaokruženost i krhkost karaktera (protagonistici se ne otkriva ime) tumačili kao dokaz redateljeva potpunog podređivanja sadržaja formi, virtuoznost stilskih postupaka rezultira tenzijom lik. ugođaja i dinamike izmjene sadržaja, odn. pokreta i prostora. Time Ophüls ilustrira razvoj protagonistice od frivolnosti do iskrene emocionalnosti te pruža melankoličan uvid u artificijelnost društv. konvencija, odnos društv. uloge i intimne nezadovoljenosti te nestalnost želja i osjećaja.

B. Kragić


MADAME DE..., M. Ophüls (Vittorio De Sica i Danielle Darrieux)