Tati, Jacques

traži dalje ...

Tati, Jacques (pr. prezime Tatischeff), franc. redatelj, glumac i scenarist (Le Pecq, 1908 – Pariz, 1982). Iz obitelji rus. imigranata, studirao umjetnost. Od 1931. nastupa u kabaretima, isprva kao pantomimičar, 1932–38. glumi i u nekoliko kratkometr. komedija, 1947. realizira, kao glumac, scenarist i redatelj, kratkometr. film Škola za poštare, a 1948. svoj prvi cjelovečernji film Praznični dan. U njima uvodi tipičan lik šutljiva osobenjaka kojeg razvija u sljedećim dvjema komedijama → Odmor gospodina Hulota i → Moj ujak (Oscar za najbolji film na stranom jeziku). Tim djelima postaje međunarodno poznat te u potpunosti definira prosede zasnovan na slabo strukturiranim fabulama, koje služe tek kao polazište za komične situacije sastavljene od razrađenih vizualnih gegova, zv. efekata i šumova (s vrlo malo dijaloga), a koje izmjenjuje s »praznim«, refleksivnim trenutcima oslobođenim izravne komike, pretežitoj uporabi srednjih planova, polutotala i totala te ironiziranju konformizma srednje klase i aspekata modernog života s upućivanjem na djecu i ekscentrike kao jedine sposobne da neopterećeno uživaju u životnim radostima. Takve postupke do vrhunca dovodi u filmu Vrijeme igre (1968), ambicioznom projektu realiziranom nakon pomnih priprema, u širokom platnu iznimne oštrine slike i sa stereofonskim zvukom. Tu je satiru potrošačkog društva, bez lirskih trenutaka, s likovima potpuno apsorbiranim u tehnologizirani svijet masovnog tržišta, komponirao gotovo isključivo od polutotala i totala raspoređujući više istodobnih gegova unutar okvira (duga sekvenca destrukcije restorana), često i u različitim planovima, što je od gledatelja tražilo iznimnu pozornost. U tom smislu recepcijski izrazito zahtjevan, film nije postigao ni kritički ni komerc. uspjeh, dijelom i zbog ograničene distribucije (kao posljedice Tatijeva zahtjeva da se prikazuje samo u izvornoj verziji na 70 mm). Stoga se u Prometnoj gužvi (1971), satiri kulta automobila u suvr. društvu, vratio jednostavnijim komičnim situacijama, dok je njegov posljednji film, Parada (1973), realiziran u produkciji šved. televizije, pseudodok. djelo o cirkusu i njegovoj publici, u kojemu gegove zasniva na poništavanju razlike između cirkuskih izvedbi i svakidašnjih komičnih situacija. Majstor suptilne komike, nastavljač je tradicije nij. burleske, poglavito tzv. mehaničkog slapsticka, čiju je poetiku inventivno prilagodio (i nadogradio) zahtjevima zv. filma.

B. Kragić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Tati, Jacques. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1864>.