Water Pulu 1869 • 1896

traži dalje ...

Water Pulu 1869 • 1896 (1988), Hrvatska, boja, 9 min, Filmoteka 16, r. i sc.: Ivan Ladislav Galeta.

Snimka prikazuje međunar. vaterpolsku utakmicu (Sjeverna Koreja – Francuska), no u središtu je prizora lopta (koja se stoga doima kao da miruje), a sve ostalo pomiče se oko nje.

Tipična autorova studija mogućnosti percepcije te teorijskih i umj. mogućnosti audiovizualnoga medija. Slikovni je materijal višestruko kopiran s malim vremenskim pomakom, tako da je percepcija stalno ometana, a kompozicijska smještenost žute lopte dodatno naglašena, stvarajući snažnu, elementarnu sugestiju sunca. Na to, prema riječima I. Petzkea, upućuje i posveta slikarima Vincentu (Van Goghu) i Tivadaru (Csontáryju), a na odnos mora i sunca upućuju i umetnute brojke (vrijeme izlaska i zalaska sunca) te glazba (More C. Debussyja). Godine iz naslova odnose se na odigravanje prve vaterpolske utakmice te na početak suvr. olimpizma, a riječ »Pulu« upućuje na tibetansku mitologiju. Složena struktura, npr. natpisi, geometrizam i simetrija te retoričnost zvuka (s podešavanjem jačine prema simboličnom značenju slike), zaziva simboličko-teorijske iskaze, pa se prvotna percepcijska zbunjenost razvija na svim razinama djela. Umj. dojam nastaje u napetosti između poriva za prepoznavanjem i interpretacijom kao i poriva za neosviještenim užitkom: ono što film prikazuje doima se kao fascinantan, nemoguć svijet, koji istodobno stalno signalizira besmislenost mimetičke interpretacije te mnogobrojnim konotacijama obogaćuje gledateljski doživljaj.

N. Gilić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Water Pulu 1869 • 1896. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/2034>.