Zmija u njedrima

traži dalje ...

Zmija u njedrima (Cría cuervos, 1976), Španjolska, boja, 107 min, Elías Querejeta Producciones/Querejeta y Gárate, r. i sc.: Carlos Saura, df.: Teodoro Escamilla, glazba: Federico Mompou, José Luis Perales, ul.: Geraldine Chaplin (Ana kao odrasla/majka), Mónica Randall (Paulina), Florinda Chico (Rosa), Ana Torrent (Ana kao djevojčica), Héctor Alterio (Anselmo), Mirta Miller (Amelia), Conchita Pérez (Irene), Josefina Díaz (baka).

Djevojčica Ana slučajno svjedoči razgovoru svojeg oca Anselma i njegove ljubavnice Amelije, a trenutak prije njegove smrti od srčanog udara za spolnog odnosa. Anu potom njezina mrtva majka podsjeća da je vrijeme za spavanje. Poslije se odrasla Ana prisjeća svojeg dječjeg animoziteta prema emocionalno hladnom i razvratnom ocu, kojega smatra krivcem za majčinu patnju i bolest. Nakon njegove smrti, Ana i njezine dvije sestre, Irene i Maite, otišle su u kuću tete Pauline. Tamo su djevojčice za sebe stvorile svijet koji je odražavao sukobe i nesigurnosti, njima zagonetna, svijeta odraslih.

Dojmljiv, empatičan i vizualno gotovo oniričan prikaz dječje nevinosti u suočavanju sa smrću i patnjom, film se naslovom referira na španj. poslovicu (»Cría cuervos y te sacarán los ojos«/»Hrani gavrane i iskopat će ti oči«), aludirajući na iracionalnu dječju težnju za osvetom i autodestrukcijom konkretiziranu u motivima i slikama Anine želje za očevom smrću, njezine opčinjenosti tajanstvenom posudom koju je njezina majka bacila, molitvom djevojčica za uskrsnuće nakon igre skrivača ili Ireneinim noćnim morama. Na paradoksalnu komplementarnost destruktivnosti i konstruktivnosti u procesu stjecanja osobnosti odgojem ukazuju i oblikovni postupci koji predočavaju nesumjerljivost diskurzivnih i vizualnih perspektiva: neprestano narušavanje kronološkog reda te supostavljanje lagano donjih rakursa, koji odgovaraju gledanju iz perspektive djece, i fluidnih kranskih vožnji iz ekstremnih gornjih rakursa. Od uvodne sekvence koja niz obiteljskih fotografija kretanjem kamere povezuje u vizualnu pripovijest što završava krupnim planovima lica triju djevojčica koje gledaju izravno u kameru, preko sekvence u kojoj djevojčice glume roditeljsku svađu, do nepokretne bake kojoj je nijemo promatranje fotografskog prikaza vlastitog života jedina aktivnost, film se usredotočuje na istraživanje povratne sprege zamišljenog i doživljenog, prošlog i predočenog, povijesti i identiteta. U konačnici, složena sprega tjeskobne prošlosti i neodredljive sadašnjosti, poput supostojanja nesvjesnih želja i namjerne zloće, proizvodi tragičnu sliku izgubljenog djetinjstva, čije pak intimističke značajke podcrtava i popularna pjesma Por qué te vas, kao stalni glazb. lajtmotiv. Film je nagrađen Velikom specijalnom nagradom žirija u Cannesu (ex aequo).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Zmija u njedrima. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/2097>.