Goli u sedlu

traži dalje ...

Goli u sedlu (Easy Rider, 1969), SAD, boja, 95min., Raybert/Pando/Columbia, pr.: Peter Fonda, r.: Dennis Hopper, sc.: Peter Fonda, Dennis Hopper i Terry Southern, df.: László Kovács, glazba: Steppenwolf, The Byrds, The Band, Jimi Hendrix, Roger McGuinn, ul.: Peter Fonda (Wyatt), Dennis Hopper (Billy), Jack Nicholson (George Hanson), Toni Basil (Mary), Karen Black (Karen), Warren Finnerty (rančer), Tita Colorado (njegova žena), Phil Spector (veza), Luana Anders (Lisa).

Kaskaderi Wyatt, zvan Kapetan Amerika, i Billy kupuju kokain u Meksiku, preprodaju ga u Los Angelesu te s novcem skrivenim u rezervoaru motocikla putuju preko južnih država prema Floridi. Putem upoznaju različita lica suvr. Amerike, od rančera i hipijevske komune do zatvora u teksaškom gradiću i slavnog bordela u New Orleansu, da bi ih na kraju ubio neki farmer na cesti.

Imena gl. likova, pikareskni zaplet i prekodiranje konvencija vesterna postavljaju, kao središnji tematsko-motivski interes filma, ispitivanje slike Amerike o sebi, dok postupci poput halucinatornih analepsi, minimalističkog dijaloga, skokovite montaže (podređene vizualnom i glazb. ritmu, a ne kauzalnom fragmentiranju prizora) te obilatog korištenja zuma nastoje iskustva modernizma kreativno uklopiti u dominantnu narativnu tradiciju amer. filma. Presudan utjecaj kult. konteksta na shvaćanje vlastitog identiteta predočen je dvjema komplementarnim, ali suprotnim perspektivama: introspektivni Wyatt suvr. je inačica legendarnog šerifa, a hedonist Billy mladenačkog buntovnika bez razloga. Idealizacija kršenja konvencija potragom za nepoznatim i romantičarskim veličanjem odmetničkog života potkopana je opetovanim odbijanjem bilo kakva oblika društv. angažmana. Ključni lik filma, teksaški odvjetnik Hanson, sažima središnju dilemu: »govoriti o slobodi i biti slobodan – to su različite stvari«. Ambivalentnim likovima u potrazi za nejasnim idealima i eliptičnim pripovijedanjem presudno je definiran model tzv. filma ceste, a nekonvencionalnom produkcijom omogućen razvoj tzv. nezavisnog filma. D. Hopper je u Cannesu nagrađen za režiju.

T. Brlek

ilustracija
GOLI U SEDLU, D. Hopper

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Goli u sedlu. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/577>.