Almendros, Néstor
traži dalje ...Almendros, Néstor, španj. snimatelj (Barcelona, 1930 – New York, 1992). God. 1948. emigrirao na Kubu da bi se pridružio antifrankistički nastrojenom ocu. Tu osniva kinoklub, snima i režira kratkometr. filmove te piše film. kritike, potom u Rimu studira na Centro Sperimentale di Cinematografia. Od 1959. ponovno je na Kubi, realizira nekoliko zapaženih dok. filmova; nakon zabrane dvaju njegovih kratkih filmova, odlazi u SAD. Zapaža ga R. Corman, za kojega snima Mlade trkače (1968). Međunar. ugled stječe snimajući za franc. redatelje novoga vala, E. Rohmera (Sakupljačica, 1966., → Moja noć kod Maud, → Claireino koljeno, Ljubav poslijepodne, 1972., → Markiza O) i F. Truffauta (Divlji dječak, 1969., Dvije Engleskinje i kontinent, 1971., → Priča o Adèle H., → Posljednji metro). Iako u početcima karijere rabi i klasični fotografski pristup, katkad se nadahnjujući slikama C. Moneta i A. Renoira, poznat je po sklonosti prema snimanju u uvjetima postojećeg svjetla kojim iskazuje osjećaj za ambijent i atmosferu (osobito u Rohmerovim filmovima). Rado izbjegava standardne metode osvjetljavanja, nerijetko snima uz minimum rasvjete koristeći se prednostima visokoosjetljivih film. emulzija i objektiva velike svjetlosne moći. Vrhunac je njegove snimateljske poetike film T. Malicka → Božanstveni dani (Oscar) u kojemu rabi meko osvjetljenje te gradi koloristički intrigantnu i ugođajima bogatu film. sliku, koja pridonosi poetičnosti cjeline. Realizirao je i nekoliko zapaženih i tematski provokativnih dok. filmova, npr. Nitko nije slušao (1984). Ostali važniji filmovi: → Kramer protiv Kramera, Sofijin izbor (Alan J. Pakula, 1982), Nadine (R. Benton, 1987), Billy Bathgate (R. Benton, 1991).
M. Sablić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Almendros, Néstor. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/18>.