:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Almendros, Néstor, španj. snimatelj (Barcelona, 1930 – New York, 1992). God. 1948. emigrirao na Kubu da bi se pridružio antifrankistički nastrojenom ocu. Tu osniva kinoklub, snima i režira kratkometr. filmove te piše film. kritike, potom u Rimu studira na Centro Sperimentale di Cinematografia. Od 1959. ponovno je na Kubi, realizira nekoliko zapaženih dok. filmova; nakon zabrane dvaju njegovih kratkih filmova, odlazi u SAD. Zapaža ga R. Corman, za kojega snima Mlade trkače (1968). Međunar. ugled stječe snimajući za franc. redatelje novoga vala, E. Rohmera (Sakupljačica, 1966., → Moja noć kod Maud, → Claireino koljeno, Ljubav poslijepodne, 1972., → Markiza O) i F. Truffauta (Divlji dječak, 1969., Dvije Engleskinje i kontinent, 1971., → Priča o Adèle H., → Posljednji metro). Iako u početcima karijere rabi i klasični fotografski pristup, katkad se nadahnjujući slikama C. Moneta i A. Renoira, poznat je po sklonosti prema snimanju u uvjetima postojećeg svjetla kojim iskazuje osjećaj za ambijent i atmosferu (osobito u Rohmerovim filmovima). Rado izbjegava standardne metode osvjetljavanja, nerijetko snima uz minimum rasvjete koristeći se prednostima visokoosjetljivih film. emulzija i objektiva velike svjetlosne moći. Vrhunac je njegove snimateljske poetike film T. Malicka → Božanstveni dani (Oscar) u kojemu rabi meko osvjetljenje te gradi koloristički intrigantnu i ugođajima bogatu film. sliku, koja pridonosi poetičnosti cjeline. Realizirao je i nekoliko zapaženih i tematski provokativnih dok. filmova, npr. Nitko nije slušao (1984). Ostali važniji filmovi: → Kramer protiv Kramera, Sofijin izbor (Alan J. Pakula, 1982), Nadine (R. Benton, 1987), Billy Bathgate (R. Benton, 1991).

M. Sablić