:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Tanhofer, Nikola, hrv. redatelj, snimatelj i scenarist (Sesvete, 1926 – Zagreb, 1998). Studirao povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu, snimateljsku obuku polazio u Pragu, nakon rada u film. laboratoriju te na poslu tonskog tehničara, od 1947. snima Filmski pregled. Kao direktor fotografije u dugometr. filmu debitira Zastavama (B. Marjanović, 1949), u Sinjem galebu (B. Bauer, 1953) rabi stražnju projekciju (prvi u Hrvatskoj) i film. trikove, a likovno dojmljive i narativno funkcionalne prizore snima i u filmovima → Plavi 9 (sa S. Zalarom), Ciguli miguli (B. Marjanović, 1952) i Opsada (B. Marjanović, 1956., i koscenarist). Prvo mu je red. ostvarenje Nije bilo uzalud (1957., i scenarist), likovno rafinirana drama o borbi protiv zaostalosti, najveći uspjeh postiže filmom → H-8... Potom režira ratne filmove Osma vrata (1959) i Dvostruki obruč (1963), spoj osuvremenjene bajke i komedije Sreća dolazi u devet (1961) te drame Svanuće (1964., i koscenarist) i Bablje ljeto (1970., i direktor fotografije). Kao snimatelj razvija ljepotu prizora (osobito nadahnuto radeći s postojećim svjetlom), inovira snimateljsku i laboratorijsku tehniku, a kao redatelj podjednaku pozornost poklanja akciji (preteča je razvoja hrv. žanrovskih filmova) te pokušajima psihol. razrade likova. Uspješno se okušao i na dok. filmu, kao redatelj (Umjetnost dvadesetog stoljeća, 1974) i snimatelj (Čuješ li me, 1965. i Čuješ li me sad, 1978., oba A. Babaje). Na zagrebačkoj Akademiji dram. umjetnosti 1969. utemeljio je nastavu film. i tv snimanja. Autor je knjiga Filmska fotografija (1981) i O boji (2000). Ostali važniji filmovi; (kao redatelj): Klempo (1954., srednjometr.), Pulske usporedbe: Pula danas (1970., dok.), (kao direktor fotografije): Slamarke divojke (I. Škrabalo, 1971., dok.), Ivan Lacković-Croata (A. Vrdoljak, 1972., dok.), → Recital, Pod suncem Splita (A. Vrdoljak, 1979., dok.), San i java Matije slikara (B. Gamulin, 1981., dok.).

N. Gilić