Murnau, Friedrich Wilhelm
traži dalje ...Murnau, Friedrich Wilhelm (pr. prezime Plumpe), njem. redatelj (Bielefeld, 1888 – pokraj Santa Clare, California, 1931). Iz imućne obitelji šved. podrijetla, studirao filologiju u Berlinu te povijest umjetnosti i književnost u Heidelbergu. Tu ga u jednoj studentskoj predstavi zapaža M. Reinhardt i poziva kao glumca u svoju novoosnovanu kaz. školu odn. kazalište u Berlinu, gdje počinje i režirati. Za I. svj. rata borbeni pilot, poslije njegova svršetka posvećuje se filmu; 1919–21. snima devet filmova (od kojih su sačuvana samo dva), a desetim, → Nosferatuom, prvom adaptacijom romana Dracula B. Stokera, postiže velik uspjeh i stječe status jednog od ključnih autora film. ekspresionizma. Izniman kreativni doseg je i sljedeći, desetljećima izgubljeni film Goruća zemlja (1922), o ambicioznom seljaku koji se pod svaku cijeni želi obogatiti: dugim statičnim kadrovima osebujna ugođaja postiže se sugestija hladnoće, a psihol. razrađenost likova znatno je složenija nego u Nosferatuu s kojim dijeli fascinantne eksterijerne prizore, ali koji su ugođajno u neskladu s onim interijernima; izdvaja se sekvenca paralelne montaže dramatično-ironične funkcionalnosti, važan prilog osporavanju tvrdnje o montaži kao manje kreativnom aspektu Murnauove režije. Nov uspjeh označava → Posljednji čovjek, u kojemu ostvaruje dotad nezabilježene vizualne senzacije, posebno kretanja kamere kroz prostor i sugeriranja psih. stanja protagonista. Slijede dvije knjiž. adaptacije, Tartuff (1925), prema Moličreu, u kojemu rabi efektnu okvirnu kompoziciju po načelu filma u filmu te izravno obraćanje protagonista kameri, i Faust (1926), prema narodnoj legendi, gdje iznova demonstrira iznimnu vizualnu izražajnost i sklonost prema metafizičkoj sugestiji. Pozvan u Hollywood, tamo dobiva neograničenu kreativnu slobodu i najviše produkcijske uvjete, što rezultira njegovim, uz Nosferatua, najslavnijim filmom → Zora, po izboru kritičara časopisa Cahiers du Cinéma iz 1958. najboljim filmom svih vremena (M. je izabran za najboljeg redatelja). Nakon dvaju manje istaknutih ostvarenja, Četiri đavola (1929), s radnjom u cirkusu, i Gradske djevojke (1929), o ljubavi mlada farmera i djevojke konobarice (režija mu je oduzeta prije dovršenja), s R. Flahertyjem osnovao je tvrtku i započeo snimanje svojeg, uz Zoru, najlirskijeg filma → Tabu. Tjedan dana prije premijere poginuo je u automobilskoj nesreći. Autor, kreativno izrastao u ekspresionističkom okružju, razvio je osobnu poetiku obilježenu iznimnim lik. vrijednostima slike, nerijetko spektakularno mobilnom kamerom i dubinskim kompozicijama kadra. Kolebajući se između realističnosti i artificijelnosti, tjeskobne turobnosti, cerebralnosti i liričnosti, često je, iz naglašeno moralne perspektive, tematizirao nevinost u okružju iskvarenosti i (fatalnog) zla. Kao neprilagođeni kozmopolit homoseksualnih sklonosti, bio je omiljen predmet psihoanalitičke kritike, a važne kreativne suradnike imao je u scenaristu C. Mayeru i snimatelju K. Freundu. Utjecao je na niz redatelja, posebno S. Kubricka i W. Herzoga. Ostali sačuvani filmovi: Odlazak u noć (1920), Dvorac Vogelöd (1921), Fantom (1922), Financije velikog vojvode (1924).
D. Radić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Murnau, Friedrich Wilhelm. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1145>.