Herzog, Werner
traži dalje ...Herzog, Werner (pr. prezime Stipetić), njem. redatelj, scenarist i producent (München, 1942). Djetinjstvo proveo u planinskomu bavarskom selu Sachrangu, odakle se 1954., s razvedenom majkom, Hrvaticom, vratio u München. Studirao povijest, književnost i teatrologiju u Münchenu te, kao Fulbrightov stipendist u Pittsburghu, prve kratkometr. filmove (Heraklo, 1962) financira fiz. poslovima (čeličana), a 1963. osniva film. tvrtku Werner Herzog Filmproduktion. Kratkometr. djelom Posljednje riječi (1967) osvaja gl. nagradu u Oberhausenu, a iste godine debitira u dugometr. filmu meditativnim ostvarenjem Znaci života/Znaci vatre (Srebrni medvjed u Berlinu) o psih. skrenuću njem. vojnika na izoliranom grč. otoku pokraj Krete. Ističe se i bizarnim, ciklično strukturiranim djelom I patuljci počinju mali (1970), o pobuni patuljaka i njihovu uživanju u destrukciji, filmom → Fatamorgana i dugometr. dok. ostvarenjem Zemlja šutnje i tmine (1971), u kojemu istražuje svijet gluhonijeme žene. Punu međunar. afirmaciju ostvaruje filmovima → Aguirre, gnjev božji i → Svatko za sebe i Bog protiv svih (Specijalna nagrada žirija u Cannesu), a status jednog od prvaka tzv. novog njem. filma i prestižnog svj. autora potvrđuje Srcem od stakla (1976), oniričkom pričom o tajni izrade stakla u predindustrijskoj Njemačkoj, te osobito filmovima → Stroszek, Nosferatu, vampir noći (1978), remakeom klas. horora F. W. Murnaua, kojega drži najvećim njem. redateljem, Woyzeck (1979), prilagodbom drame G. Büchnera o traumatiziranom vojniku, i → Fitzcarraldo (nagrada za režiju u Cannesu). U svim ovim ostvarenjima, kao i nizu dok. filmova (npr. Ekstaza kamenoresca Steinera, 1974., o prvaku u skijaškim skokovima; La Soufričre, 1977., o vulkanu pred erupcijom), tematizira iznimne i izdvojene osobe (često »vizionare«, katkad marginalce) te pojave, koje sup(r)otstavlja mediokritetsko-rigidnoj društv. sredini odn. moćnoj, nedokučivoj prirodi. Ljudska egzistencija presudno je obilježena bezizlaznošću i beznađem, povijest se susreće s mitom, groteska s poetičnošću, jedna kultura s drugom, a film. struktura usmjerena je prema kreiranju distancirano-meditativna ugođaja pri čemu se narativno-dramaturška dimenzija djela često izrazito zanemaruje. H. je ostvario intrigantan, osebujan i iznad svega kontroverzan opus. Ostali važniji filmovi: Gdje sanjaju zeleni mravi (1984), Cobra Verde (1987), Cerro Torre: Krik kamena (1991), Mali Dieter treba letjeti (1997., dok.), Moj najdraži neprijatelj (1999., dok.), Nepobjedivi (2001).
D. Radić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Herzog, Werner. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/649>.