Filmski leksikon
:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Marty (1955), SAD, c/b, 91 min, Hecht, Hill & Lancaster/Steven Production, r.: Delbert Mann, sc.: Pady Chayefsky, prema vlastitom tv scenariju, df.: Joseph Le Shelle, glazba: Roy Webb, Harry Warren (pjesma Marty), ul.: Ernest Borgnine (Marty), Betsy Blair (Clara), Esther Mincoti (gđa Piletti), Augusta Ciolli (tetka Catherine), Joe Mantell (Angie), Karen Steele (Virginia), Jerry Paris (Tommy).

Marty Piletti, usamljeni dobrodušni 34-godišnji mesar, upozna na plesu učiteljicu Claru Snyder i odmah se zbliži s njom. Njegova majka i prijatelji time nisu zadovoljni, no Marty zna da je Clara prava djevojka za njega.

Pol. 1950-ih ugledni redatelji igr. tv produkcija počeli su pristupati kinematografiji, a među njima prvi veliki odjek izazvao je D. Mann (1920) svojim kinematografskim prvijencem, nezavisnim djelom nagrađenim s 4 Oscara (za najbolji film, režiju, scenarij i gl. mušku ulogu) te, kao prvi amer. film uopće, Zlatnom palmom u Cannesu. M. je remake Mannova istoimenog tv filma iz 1953., a u vrijeme dominacije spektakularnih filmova u boji i na širokom platnu, kojima se Hollywood suprotstavljao konkurenciji televizije, unio je osvježavajuću dozu realizma – svakodnevne likove, tematiku, dijaloge i ambijente (svi eksterijeri i mnogi interijeri snimani su na autentičnim lokacijama njujorškoga Bronxa), te realističniju, »razliveniju« naraciju umjesto standardnoga čvrstog fabuliranja. Posebno je važno uvođenje tzv. prosječnih pripadnika nižih društv. slojeva kao protagonista i afirmiranje njihova (emocionalnog) mikrosvijeta, čime je film anticipirao kasnije popularne, ugl. neameričke »male tople filmove o malim, običnim ljudima«.

D. Radić