Ponoć u vrtu dobra i zla

traži dalje ...

Ponoć u vrtu dobra i zla (Midnight in the Garden of Good and Evil, 1997), SAD, boja, 155 min, Malpaso/Silver/Warner, r.: Clint Eastwood, sc.: John Lee Hancock, prema knjizi Johna Berendta, df.: Jack N. Green, glazba: Lennie Niehaus, ul.: John Cusack (John Kelso), Kevin Spacey (Jim Williams), Alison Eastwood (Mandy Nichols), Jack Thompson (Sonny Seiler), Irma P. Hall (Minerva), Jude Law (Billy Carl Hanson), Paul Hipp (Joe Odom), Lady Chablys (Lady Chablys), Dorothy Loudon (Serena Dawes), Kim Hunter (Betty Harty), Anne Haney (Margaret Williams).

Mladoga novinara i književnika Johna Kelsa urednik časopisa, na zagovor bogatog homoseksualca Jima Williamsa, upućuje u Savannah, tipični grad amer. Juga. Jim je ubrzo optužen za umorstvo žigola Billyja, pa Kelso izvješćuje o suđenju, usput se sprijateljujući s ekscentričnim južnjacima i zbližavajući s privlačnom Mandy. Premda se Williams ispostavi lažljivcem, a Jug mjestom iracionalnih zakona, John se osjeća sve udaljenijim od modernog Sjevera.

Kontroverzna krim. melodrama o odnosu amer. Juga i Sjevera razlikuje se od većine redateljevih djela po zanemarivanju razvoja priče u korist tvorbe izrazito začudnih likova (vudu vračara Minerva, transvestit Lady Chablys), koji su često i plošni, te po junaku (Kelso) koji nema gotovo nikakve moći utjecanja na svoju sudbinu. Za razliku od modernističke drame Bird (1988), struktura se gradi na ironiji i izrazitom poigravanju s tradicijom audiovizualnoga pripovijedanja. Mandy, koja je okušala život na Sjeveru, te se vratila kući, čak izrijekom uspoređuje svoju i Kelsovu situaciju s onom iz zbiljskog tv serijala Savannah, tipičnog primjera tzv. sapunica. Na taj popularni melodramski žanr podsjećaju i scene Williamsova suđenja, s teatralnom pojavom Lady Chablys, a taj lik izaziva skandal na balu crnačkih snobova u sceni citatno naslonjenoj na melodramu Jezebel (W. Wyler, 1938). Osebujan prilog poetici postmodernizma, film se izdvaja uporabom stila klas. preglednosti i jasnoće za tvorbu očito višeznačne ironijske strukture.

N. Gilić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Ponoć u vrtu dobra i zla. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 16.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1423>.