Petri, Elio

traži dalje ...

Petri, Elio, tal. redatelj (Rim, 1929 – Rim, 1982). Diplomirao književnost, bavio se film. kritikom. Od 1952. scenarist, režira od 1954., isprva dok. filmove. Već u prvomu cjelovečernjem igr. filmu Ubojica (1961) rabi žanrovske obrasce krim. filma za analizu proturječja protagonista i njegove društv. okoline, dok Odbrojeni dani (1962), o sredovječnom radniku suočenom sa smrću, egzistencijalističkom problematikom korespondiraju s filmovima I. Bergmana i M. Antonionija. Od daljnjih filmova zapaženiji su Svakom svoje (1967), kritički prikaz djelovanja mafije, prema romanu L. Sciascie, triler → Istraga nad besprijekornim građaninom (Oscar za najbolji film na stranom jeziku), → Radnička klasa ide u raj (Zlatna palma u Cannesu), u kojemu se oslanja na strukture tal. populističke komedije, Todo modo (1976), ponovno prema romanu L. Sciascie, klaustrofobično djelu o duhovnim vježbama političara (aluzije na Demokršć. stranku). Sklon analizi korumpiranih i psihopatoloških političara (metaforičkih predstavnika neuroza vladajućih elita u razdoblju nakon 1968) te represivnih mehanizama djelovanja države, stekao je status jednog od najistaknutijih redatelja polit. filma (neomarksističke provenijencije), pokazavši iznimno majstorstvo u dočaravanju iracionalnih ugođaja kao vizualizacije koncepta o anonimnim strukturama moći.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Petri, Elio. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.7.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1363>.