Antonioni, Michelangelo
traži dalje ...Antonioni, Michelangelo, tal. redatelj (Ferrara, 1912 - Rim, 2007). U rodnomu gradu sudjeluje u knjiž. kružocima Giorgija Bassanija, osniva kaz. trupu i piše film. kritike. Diplomiravši polit. ekonomiju na Sveučilištu u Bologni, 1939. dolazi u Rim, surađuje u časopisu Cinema, značajnom za oblikovanje poetike neorealizma, radi na Centro Sperimentale di Cinematografia i piše scenarije. U Francuskoj 1942. asistira M. Carnéu na Večernjim posjetiteljima, a po povratku objavljuje prvi tal. prikaz romana Stranac A. Camusa. Iako se prvi kratkometr. dok. filmovi Ljudi s rijeke Po (1943/1947) i G. Č./Gradska čistoća (1948), prikazom siromaštva i bijede uklapaju u neorealizam, strogom kompozicijom te pokretima kamere i ritmom prilagođenim prikazanome već najavljuju važne odlike Antonionijeva rada, što u potpunosti afirmira prvi igr. film Kronika jedne ljubavi (1950). Prividno žanrovski strukturiran zaplet filma sustavno se dedramatizira iznimno dugim kadrovima u kojima kamera kontinuirano prati složeno kretanje pojedinog lika, usredotočujući se na prikazivanje načina na koje on/a uspostavlja odnos s pozadinom, okolinom i drugim likovima. Omnibus Pobijeđeni (1952) tematizira transgresivne pokušaje tal., franc. i engl. mladeži da iznađu vlastiti identitet. Tematski smješten u svijet film. industrije, Dama bez kamelija (1953) uvodi važnu figuru elipse, pretvarajući samo protjecanje vremena u jednog od protagonista priče. Prijateljice (1955), prema romanu Cesarea Pavesea, kojemu je blizak postupkom prikaza unutrašnjih sukoba prizorima eksterijera, predstavlja nov stil zasnovan na kadru sekvenci i dugim kadrovima, a ne montaži, te uvodi ženski lik kao utjelovljenje osobite senzibilnosti i perceptivnosti. Od filma → Krik, što ga je nakon neuspjeha u Italiji A. Astruc proglasio remek-djelom, privilegirano očište za analizu »bolesti osjećaja« zap. kulture postaje upravo protagonistica, koju u središnjoj tetralogiji → Avantura, → Noć, → Pomrčina i → Crvena pustinja maestralno tumači M. Vitti. Od potonjeg filma značajan čimbenik ispitivanja odnosa slike i zbilje postaje dinamička percepcija boje, dok daljnje razvijanje fikcionalizacije film. postupaka potpuno dokida konvencionalnu opoziciju forme i sadržaja, često rabeći apsurdne fabule. Tako → Povećanje, prema priči Julija Cortázara, dekonstruira otkrivanje stvarnosti »skrivene« iza snimke, Točka Zabriskie (1970), značajnije se oslanjajući na montažne postupke – osobito uspješno u trinaest puta ponovljenom završenom prizoru eksplozije vile te fantazmagoričnoj sekvenci vođenja ljubavi u pustinji – razvija problem odnosa pojedinačnog i masovnog u suvr. Americi, troipolsatni dok. film Chung Kuo. Kina (1972), snimljen na poziv kin. vlade, složenim međuodnosom naracije i prizora te uporabe teleobjektiva i zooma, istu temu istražuje u potpuno nepoznatu kontekstu, a → Profesija: reporter autonomiju pogleda dovodi do krajnje konzekvence: dokidanja protagonista. Tajna dvorca Oberwald (1980), prema predlošku J. Cocteaua, snimljen televizijskim kamerama i montiran na konzoli, daljnji je eksperiment s psihološki funkcionalnom, a nenaturalističkom uporabom boje te dokaz vladanja tradic. dramaturgijom i složenim zapletom u antimimetičke svrhe. Autorefleksivna i kritička reinterpretacija tematskih sklopova tetralogije u suvr. kontekstu, Identifikacija žene (1982), izraženom upotrebom analepsi usredotočena je na odnos prošlosti i sadašnjosti protagonista, film. redatelja u potrazi za temom, partnericom i glumicom te razlaže složeni sustav pogleda koji tvore film. sliku pri čemu se radikalnim izjednačavanjem akcije i percepcije čin gledanja filma u potpunosti poistovjećuje s njegovom radnjom. Iako je 1985. doživio moždani udar, montira dok. materijal snimljen u Indiji 1977., Kumbha Mela (1989), a s W. Wendersom kao suredateljem snima omnibus → S onu stranu oblaka, prema vlastitim pričama iz zbirke Ta kuglana na Tibru (1983). Antonionijev se opus, u cjelini obilježen teh. majstorstvom, trajnom inovativnošću i beskompromisnim modernizmom, posebno odlikuje briljantnom kompozicijom kadra i usmjerenošću na »bdijenje nad zbiljom« (R. Barthes), kontinuiranom reartikulacijom vizualne percepcije u potrazi za značenjem, pri čemu »razumijevanje trajno ostaje suspendirano, a smisao filma upravo i jest u suspenziji smisla« (A. Robbe-Grillet). Prema Antonioniju, »redateljev je problem uhvatiti stvarnost koja sazrijeva i koja se zbiva, i to kretanje dati kao novu percepciju.« Svoje zapise o filmu sabrao je pod naslovom Snimati filmove za mene znači živjeti (1994).
T. Brlek
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Antonioni, Michelangelo. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 23.1.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/50>.