Jarmusch, Jim

traži dalje ...

Jarmusch, Jim, amer. redatelj (Akron, Ohio, 1953). Studirao engl. književnost na Sveučilištu Columbia te film na Sveučilištu New York, pod mentorstvom N. Raya. Prema vlastitom scenariju snima i montira prvi igr. film Neprekidni praznici (1980), koji odražava utjecaje njujorškog undergrounda i eur. modernističkog filma, te najavljuje temeljne motive svojega opusa – prikaz društv. marginalaca, putovanje, nekomunikativnost, opsjednutost ikonama pop-kulture. U drugom igr. filmu Čudnije od raja (1984), proširenoj inačici kratkog filma Novi svijet, tim se motivima pridružuje percepcija Amerike očima autsajdera, a izdvaja se minimalističkim stilom i humornim dijalozima. Film je skrenuo pozornost na redatelja nakon debitantske nagrade na festivalu u Cannesu. Sljedeći, kultni film → Pod udarom zakona, razrađujući prethodne motive u parodiji zatvorskog filma s trima bizarnim likovima, gradi komiku nerazmjerom entuzijastičnog doživljaja Amerike tal. imigranta i ravnodušnosti dvojice pravih Amerikanaca. Sličnih preokupacija i metažanrovske motivacije, ali drukčije narativno-strukturalne gradnje, tri su omnibus-priče Tajanstvenog vlaka (1989), povezane fascinacijom Jarmuscha i njegovih likova pop-glazbom (E. Presleyem) i općenito pop-kulturom, dok je Noć na zemlji (1991), s pet taksi-priča iz pet vremenskih zona, izravna posveta eur. i amer. uzorima. Filmom → Mrtav čovjek, revizionističkim vesternom u kojemu je mit o amer. granici podvrgnut brojnim inverzijama te poništenju metafizičkim putovanjem u »smrt«, počinje nova etapa njegove karijere obilježena filmovima sumorna i liričnija raspoloženja, kojima pripada i preradba gangsterskog žanra u filmu Put samuraja (1999). Povremeno snima dok. i kratke filmove (istaknuta serija Kava i cigarete), te nastupa kao cameo-glumac u filmovima amer. nezavisnih autora (Dim u lice W. Wanga, 1995; Oštrica zločina, B. B. Thorntona, 1996) i eur. prijatelja. Jedinstven film. svijet, distingvirani minimalistički stil i ustrajavanje izvan matice holivudske kinematografije čine ga jednim od najvažnijih amer. redatelja 1980-ih i ključnom figurom amer. nezavisnog filma općenito, a zbog osjetnih utjecaja europskih, osobito modernističkih autora, poput M. Antonionija i F. Fellinija, i »najeuropskijim« amer. redateljem.

D. Nenadić

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Jarmusch, Jim. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/739>.