Babaja, Ante
traži dalje ...Babaja, Ante, hrv. redatelj i scenarist (Imotski, 1927 – Zagreb, 2010). Studirao ekonomiju, asistirao B. Belanu i K. Goliku. Kao redatelj debitira naručenim dok. filmom Jedan dan na Rijeci (1955), započevši razvijati lirski dokumentarizam te sklonost prema metaforama što je razvidno i u filmovima Čuješ li me? (1965), Tijelo (1965), Čekaonica (1975), Starice (1976). Podjednako je stilizirano izlaganje i u kratkim igr. filmovima Nesporazum (1958), Lakat (kao takav) (1959., snimljen tehnikom visokoga ključa) i Pravda (1962), čime već u kratkometr. opusu najavljuje dominaciju tzv. autorskog igr. filma 1960-ih. Prvo dugometr. djelo, bajka Carevo novo ruho (1961), unatoč često osrednjim ocjenama kritičara i povjesničara, odlikuje se dojmljivom fotografijom visokoga ključa, scenografskim i glum. stilizacijama te kompaktnom naracijom osebujna ugođaja. Status jednoga od najvažnijih hrv. redatelja stječe filmom → Breza, ostvarenjem iznimne fotografije i suptilnoga prožimanja vizualnosti s osobinama i raspoloženjima likova (na razne načine povezanih s prirodom). Potom nastavlja tematizirati probleme egzistencije i identiteta, obogaćujući sugestiju nepripadnosti senzibilnoga pojedinca konotacijama zapitanosti o smislu života u ekranizacijama knjiž. djela S. Novaka → Mirisi, zlato i tamjan i → Izgubljeni zavičaj, kojima dokazuje podjednaku sposobnost ostvarenja komornih ugođaja i epskih vremenskih raspona. Kamenita vrata (1992), s naglašenim dijaloškim dionicama i problematiziranjem fenomena smrti, nisu naišla na pozitivan prijem novih kritičarskih naraštaja. Studiozan autor naglašena stila, dugometr. filmove ne snima često, a mnoge projekte nije uspio realizirati zbog polit. okolnosti. Ugl. podređuje pripovjedni slijed psihol. stanjima i modernističkoj metaforici te u prikazima materijalnog sugerira onostrano duljim kadrovima, začudnim kompozicijama i ostalim lik. i zv. stilizacijama (npr. uporaba šumova). Pokazuje snažno zanimanje za prolaznost života te za snagu i trošnost tijela (Tijelo, Starice, lik Janice te scena s brojalicom iz Breze, lik Madonne u Mirisima, zlatu i tamjanu). Uspješno je surađivao s koscenaristom B. Violićem te s drugim suradnicima, osobito snimateljima, npr. O. Miletićem u Carevu novom ruhu, T. Pinterom u Brezi, G. Trbuljakom u Izgubljenom zavičaju i Kamenitim vratima. Jedan je od pokretača nastave filma na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti gdje je predavao režiju 1967–95.
N. Gilić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Babaja, Ante. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 5.4.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/babaja-ante>.