Bass, Saul

traži dalje ...

Bass, Saul, animator i redatelj (New York, 1921 – Los Angeles, 1996). Isprva grafički dizajner, od 1946. izrađuje film. špice te se proslavlja kao autor njihovih dojmljivih vizualnih rješenja. Rabeći različite tehnike, od animacije do slikarstva i film. trika, kreirao je mnoge uvodne sekvence u kojima je često utvrđena ishodišna ugođajnost čitava filma. Često je surađivao na filmovima O. Premingera, najzapaženije na Čovjeku sa zlatnom rukom (1955), a za filmove toga redatelja osmišljavao je i film. plakate i logoe. Nakon efektne uvodne scene u → Vrtoglavici, vizualni je savjetnik i majstor špice na daljnjim filmovima A. Hitchcocka, → Sjever-sjeverozapad i → Psiho, a za potonji je ujedno napravio nacrt po kojemu je snimana scena umorstva ispod tuša. Poč. 1960-ih sam počinje režirati kratke filmove, 1968. dobiva Oscara za film Zašto čovjek stvara (1968), a 1974. režira svoj prvi cjelovečernji film, znanstvenofantastični Faza 4. Nakon povratka grafičkom dizajnu, filmom se ponovno intenzivnije bavi od kraja 1980-ih, posebice zapaženo na djelima M. Scorsesea → Dobri momci i Rt straha (1991). Ostali važniji filmovi: Sedam godina vjernosti (B. Wilder, 1955), → Put oko svijeta za 80 dana, Dobar dan, tugo (O. Preminger, 1958), Anatomija jednog umorstva (O. Preminger, 1959), Oceanovih 11 (L. Millestone, 1960), → Priča sa zapadne strane, Prijedlog i usvajanje (O. Preminger, 1962), Kardinal (O. Preminger, 1963), Bunny Lake je nestala (O. Preminger, 1965), Tako dobri prijatelji (O. Preminger, 1971), Tuđinac (R. Scott, 1979), Ljudski faktor (O. Preminger, 1980), → Doba nevinosti, Casino (M. Scorsese, 1995).

M. Sablić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Bass, Saul. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/bass-saul>.