Brak Marije Braun
traži dalje ...Brak Marije Braun (Die Ehe der Maria Braun, 1978), SR Njemačka, boja, 120 min, Albatros Produktion/Trio Film/WDR/Filmverlag der Autoren, r.: Reiner Werner Fassbinder, sc.: Peter Märthesheimer, Pea Fröhlich, prema ideji R. W. Fassbindera, df.: Michael Ballhaus, glazba: Peer Raben, ul.: Hanna Schygulla (Maria Braun), Klaus Löwitsch (Hermann Braun), Ivan Desny (Karl Oswald), Gottfried John (Willi Klenze), Elisabeth Trissenaar (Betti Klenze), Gisela Uhlen (majka), George Byrd (Bill).
Nekoliko mjeseci nakon svršetka II. svj. rata, Maria Braun dobije vijest da joj je voljeni muž Hermann poginuo te se upušta u vezu s amer. crnačkim vojnikom Billom. Hermann se iznenada vraća i završi u zatvoru, priznavši Billovo ubojstvo koje je iz nehata počinila Maria. Ona započne karijeru poslovne žene, želeći steći imutak koji će im omogućiti ugodan život po njegovu izlasku iz zatvora.
Sižejno se oslanjajući na tradiciju holivudske melodrame, napose D. Sirka, Fassbinder je kreirao film koji istu tradiciju ugl. iznevjerava, zauzevši distanciranu autorsku poziciju spram likova i zbivanja. Opora, mjestimično i turobna intonacija, kao i dominantna emocionalna suzdržanost protagonistice dodatno razgrađuju preuzet žanrovski model. Tematizirajući individualnu sudbinu snažne junakinje posvećene cilju, F. povlači usporedbu između nje i poslijeratne SR Njemačke: Maria Braun tako simbolizira Njemačku koja je, oslanjajući se na amer. pomoć, doživjela gosp. preporod, ali »izgubila dušu«. Kobni završetak filma doima se kao autorova poruka o konačnim posljedicama takva stanja, no može se čitati i u kontekstu rodne teorije. Naime, činom žrtvovanja Marijin muž približava se tradic. ženskoj ulozi, dok Marijino posvećenje karijeri tradicionalno odgovara muškoj ulozi. Po izlasku iz zatvora muž se ne vraća ženi prije nego što sam zaradi novac i tako povrati izgubljen rodni status, no kako žena ne odustaje od karijere posljedica je bračna zajednica koja se sastoji od dvaju »rodnih muškaraca«. Stoga se završna eksplozija, koja okončava takav brak, može shvatiti i kao autorov komentar o rodnoj prirodi bračnih odnosa. Kritika je (npr. F. Truffaut) kao posebnu vrijednost filma naglašavala upravo autorov ravnopravan tretman ženskih i muških likova.
D. Radić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Brak Marije Braun. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 7.10.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/brak-marije-braun>.