Capra, Frank
traži dalje ...Capra, Frank, amer. redatelj tal. podrijetla (Palermo, 1897 – La Quinta, California, 1991). S obitelji došao 1903. u SAD, završio Tehnološki institut u Pasadeni. Od 1922. radi u film. laboratorijima, potom je montažer te pisac gegova i scenarist filmova Hala Roacha, M. Sennetta i H. Langdona. S potonjim u gl. ulozi režira cjelovečernje slapstick-komedije Jaki čovjek (1926) i Duge hlače (1927), a 1929. prelazi u tvrtku Columbia postavši ubrzo njezinim najuglednijim redateljem (do 1939). Nakon više melodrama, npr. Čudotvorka (1931), Gorki čaj generala Yena (1933), Dama za jedan dan (1933), izniman uspjeh postiže filmom → Dogodilo se jedne noći (Oscar za najbolji film i režiju), kojim uspostavlja model romantične screwball-komedije. Status tada najuglednijega holivudskog redatelja potvrđuje serijom filmova u kojima kombinira narativne obrasce screwball-komedije s tematiziranjem sudbine »malog« odn. »običnog čovjeka« (tzv. momka iz susjedstva), koji zbog neke slučajne okolnosti dolazi u središte medijske pozornosti te se sukobljava s autoritarnim impulsima predstavnika kapitalističkog sustava: Gospodin Deeds ide u grad (1936., Oscar za režiju), o sitnom biznismenu koji iznenadno bogatstvo odluči razdijeliti siromašnima, → Gospodin Smith ide u Washington i Upoznaj Johna Doea (1941), o skitnici kojega visokonakladni list učini simbolom Amerike. Svaki od tih filmova postupno sve više napušta komične i romantične motive u korist društvenokritičkoga komentara i sve nejasnijih razrješenja pa Upoznaj Johna Doea, kao posljednji u trilogiji, do vrhunca dovodi redateljevu sklonost gotovo karikaturalnoj kritici totalitarističkih stremljenja i medijskih manipulacija krupnoga kapitala. Utopijske pak impulse u potpunosti otkriva u pustolovno-bajkovitu djelu Izgubljeni horizont (1937., nominacija za Oscara za najbolji film), o himalajskom kraljevstvu, a u trilogiji potisnute romantične i komične obrasce više razvija u filmu → U grob ništa ne nosiš (Oscar za najbolji film i režiju). Po ulasku SAD-a u II. svj. rat suredatelj je kompilacijske dok. ratne serije (ukupno 7 filmova) Zašto se borimo? (1942–45), čiji je prvi dio Uvod u rat (1942) nagrađen Oscarom, te režira crnohumornu komediju Arsen i stare čipke (1944). Potom se vraća ranijim preokupacijama filmom → Divan život, u kojemu tek fantastički motiv dovodi do sretnog završetka. Izgubivši dotadanji zamah, režira još samo 5 filmova. Jedan od najistaknutijih redatelja klas. amer. filma, majstor je rada s glumcima i dinamičnoga kadriranja. Status paradigmatičnog film. predstavnika ideja amer. populizma i politike New Deala potvrđivao je neprekinutim zagovaranjem vrijednosti »običnih ljudi«, ali je s vremenom sve slojevitije sagledavao društv. probleme i proturječnosti postajući sve skeptičniji prema narativnim i ideol. mogućnostima njihova razrješenja. Neki kritičari njegov opus tumače i kao dio tradicije amer. romantizma i transcendentalizma u kojoj su junaci zaokupljeniji realizacijom vlastitih snova, nego preobrazbom društv. zbilje, a Caprinu usredotočenost na muške protagoniste revidiraju upućivanjem na niz jakih ženskih likova, koji često usmjeravaju postupke muškaraca. Objavio je autobiografiju Ime nad naslovom (1971), a 1982. dodijeljeno mu je priznanje za životno djelo Amer. film. instituta. Ostali važniji filmovi: Platinasta ljepotica (1931), Američka ludost (1932), Stanje unije (1948), Šešir pun čuda (1961).
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Capra, Frank. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 14.9.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/capra-frank>.