Deakins, Roger
traži dalje ...Deakins, Roger, brit. snimatelj (Torquay, 1949). U Bathu studira slikarstvo i fotografiju, potom dovršava film. studij na Film and Television School. Isprva profesionalno snima i režira dok. filmove, ratne reportaže i art filmove. Radeći na dok. filmu o Vanu Morrisonu, susreće redatelja M. Radforda, za kojega snima svoj prvi cjelovečernji film Drugo vrijeme, drugo mjesto (1983). Ubrzo postaje najtraženijim brit. snimateljem pa snima niz filmova novih redatelja, poput A. Coxa (Sid i Nancy, 1986) i M. Figgisa (Burni ponedjeljak, 1988). Nadahnuće pronalazi u radovima snimatelja franc. novog vala i ostvarenjima amer. snimatelja Conrada Halla i Gordona Willisa. Teži realist. fakturi slike, rado koristi minimum rasvjete, po mogućnosti jedan izvor svjetla, i nesklon je efektnoj, samodopadnoj fotografiji. Proslavio se filmom 1984 (M. Radford, 1984), gdje koristi laboratorijski proces bleach bypass, odn. izbacuje iz procesa kupku za izbljeđivanje, čime postiže sliku prigušena kolorita i visoka kontrasta. Tijekom 1990-ih u SAD-u postaje stalnim suradnikom braće Coen, uspješan u različitim žanrovskim okosnicama njihovih filmova. U Bartonu Finku (1991) i crno-bijelom Čovjeku kojeg nije bilo (2001) evocira stil klas. amer. film noira, a u Mr. Hoola Hop (1994) podsjeća na zlatno doba Hollywooda. → Fargo ga vraća monokromatskoj slici, dok u Tko je ovdje lud (2000) računalno obrađuje kolore, služeći se tercijarnim sklopovima boje kako bi kreirao ugođaj starih filmova. Ostali važniji filmovi: Mjesečeve planine (B. Rafelson, 1990), Homicide (D. Mamet, 1991), Passion Fish (J. Sayles, 1992), Iskupljenje u Shawshanku (F. Darabont, 1994), Kundun (M. Scorsese, 1997), Veliki Lebowski (J. Coen, 1998).
M. Sablić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Deakins, Roger. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 14.12.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/deakins-roger>.
