Ford, Aleksander
traži dalje ...Ford, Aleksander, polj. redatelj (Lódź, 1908 – Los Angeles, 1980). Isprva se bavi dok. filmom, prvi veći uspjeh postiže drugim igr. filmom Ulična legija (1932), koji sadržava i dokumentarističke elemente u priči o uličnim prodavačima novina. Za znatnu polj. produkciju na jidišu u Palestini snima film Sabra (1934), dok mu je djelo o solidarnosti polj. i žid. djece Put mladih (1936) zabranjen zbog navodne komun. propagande. Potom, zajedno s J. Zarźyckim, režira jedan od zapaženijih polj. filmova između svj. ratova, Ljudi s Visle (1937), o tešku životu ljudi koji rade na rijeci. Za II.svj. rata u SSSR-u snima za sovjetsku, a potom za tamo formiranu polj. vojsku. Nakon rata ključna je osobnost obnove nacionalizirane polj. kinematografije, a njegov najuspjeliji film Petorica iz ulice Barske (1954., nagrada za režiju u Cannesu), o delinkventima koji se mijenjaju tijekom rata i poraća, navješćuje uspon polj. kinematografije konačnim otklonom od socrealizma. Nove tendencije odražava ekranizacija novele M. Hłaska Osmi dan u tjednu (1958), koja nije prikazana u Poljskoj, gdje velik uspjeh postižu spektakularni Križari (1960) prema pov. romanu H. Sienkiewicza. Vrlo dobar Prvi dan slobode (1964) o etičkim dilemama ratnih pobjednika i poraženih navješćuje nove probleme s cenzurom, a zbog porasta antisemitizma u Poljskoj potkraj 1960-ih odlazi u emigraciju (SAD, Njemačka, Izrael i Danska). U tom razdoblju snima manje zapažene filmove Prvi krug (1971) po A. Solženjicinu i Slobodni ste, dr. Korczak (1974). Jedan od najistaknutijih polj. redatelja, zapažen osobito po dojmljivu oslikavanju ambijenta, život je okončao samoubojstvom.
T. Kurelec
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Ford, Aleksander. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 17.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/ford-aleksander>.