Grémillon, Jean
traži dalje ...Grémillon, Jean, franc. redatelj (Bayeux, 1902 – Pariz, 1959). Studirao glazbu u Parizu, svirao violinu. Sa G. Périnalom 1923–27. snima više kratkometr. putopisnih i namjenskih filmova, 1924. samostalno realizira eksp. film Mehanička fotogenija, a 1926. dugometr. poetski dok. film Putovanje pučinom. Njegova prva dva cjelovečernja igr. filma – Maldone (1928), s radnjom na riječnim kanalima, i Svjetioničari (1929), ambijentirani na osamljeni otok uz obalu Bretanje, vrhunci su tendencije lirskog naturalizma, prisutne u franc. filmu 1920-ih. Polagana ritma, ta se djela odlikuju dojmljivim i harmoničnim kompozicijama eksterijera. U svojemu prvom zv. filmu, Mala Liza (1930) okreće se klaustrofobičnim urbanim ambijentima i fatalistički ocrtanim likovima gubitnika čime najavljuje poetski realizam. Djelo je zanimljivo i zbog inovativne uporabe zvuka pa G. dramaturški efektno rabi izdvojene glazb. i zv. lajtmotive (često kontrapunktirane slici) u ritmičkom slijedu. Nakon razdoblja stagnacije, ponovno privlači pozornost vrhunskim doprinosima poetskom realizmu: Ždrijelo ljubavi (1937) meditativnija je inačica filmova s radnjom u voj. ambijentima, sa suptilnim stupnjevanjem protagonistova osjećaja gnjeva i sklonosti prema nasilju, Neobični gospodin Victor (1938), o preprodavaču ukradene robe, majstorski izražava odnose dominacije i podčinjavanja između likova pokretima kamere, kompozicijama kadrova i ritmom dijaloga, a Remorkeri (1939), s dijalozima J. Préverta, ponovno s razrađenom glazb. partiturom i dramaturški efektnom uporabom šumova, povratak su dojmljivim eksterijerima (olujno more) kao pozadini ljubavne priče protagonista (J. Gabin i M. Morgan). Za okupacije Francuske režira remek-djelo Svjetlost ljeta (1943), intimističku ljubavnu priču izrazito melodramatičnog završetka. Film je zbog dinamične mizanscene, stilizacijskog orkestriranja slike i zvuka, međusobne prožetosti motiva ljubavi, ljubomore i ubojstva te aluzija na klasne razlike uspoređivan s → Pravilom igre. U sljedećem ostvarenju, Nebo pripada vama (1944), snimljenom prema istinitom događaju, o junakinji iz sitne građ. obitelji koja postaje svj. rekorderka u duljini leta, okreće se ekonomičnom režijskom stilu u prikazu mogućnosti dosezanja herojske dimenzije života tzv. običnih ljudi. Nakon dugometr. kompilacijskog dok. filma Šestog lipnja u zoru (1945), o savezničkom iskrcavanju u Normandiji 1944., u kojemu ponovno glazba određuje pripovjedni ritam, režira rafiniranu melodramu Bijele šape (1949), prema scenariju J. Anouilha, ugođajem, pričom i stilom blisku Svjetlosti ljeta. Komerc. neuspjesi tog filma i daljnjih, sličnih ostvarenja, Madame X (1950) i Ljubav žene (1953), onemogućuju mu nastavak red. karijere. Bio je predsj. Franc. kinoteke (1943–58).
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Grémillon, Jean. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 13.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/gremillon-jean>.