Hartley, Hal

traži dalje ...

Hartley, Hal, amer. redatelj (Lindenhurst, New York, 1959). Odrastao na Long Islandu, studirao na Massachusetts College of Art i State University of New York. Nakon uspješnih kratkih filmova, za 11 dana i s vlastitih 10 tisuća dolara snima Nevjerojatnu istinu (1989). Ugled stečen tim djelom potvrđuje sljedećim i najuspjelijim filmom Povjerenje (1990). Oba su filma snimana u autorovu rodnom gradu, ambijentirana u bjelačka predgrađa i osovljena oko romanse lokalne djevojke (u oba Adrienne Shelly) i zagonetnih stranaca sporne prošlosti. Obilježava ih apsurdni humor, kruta antigluma, naizgled naivno naglašavanje melodramskih elemenata i stereotipova tzv. sapunica, trilera i ljubavnih filmova. U daljnjim ostvarenjima oslanja se na sličnu poetiku, radeći pretežito s istim glumcima (Martin Donovan, Robert Burke, A. Shelly, Miho Nikaido, Elina Loewenssohn). Iako mu 1990-ih popularnost postupno opada, uspjeh postiže antikriminalističkim filmom Amater (1995) te filmom Henry Fool (1997., nagrada za scenarij u Cannesu), u kojemu tematizira fenomen umj. talenta. Izrazit postmodernist, pod utjecajem J.-L. Godarda, J. Jarmuscha i A. Kaurismäkija, uz postmodernističke sastavnice poput ironije, prefabuliranosti, miješanja žanrova i apsurdnog humora, H. iskazuje i osebujni lirski humanizam koji ga je učinio jednim od najpopularnijih amer. nezavisnih autora. Tijekom cijele karijere sustavno se bavi i kratkim filmom (New Math[s], 2000; Kimono, 2000). Ostali cjelovečernji filmovi: Obični ljudi (1992), Flert (1995), Knjiga života (2000), To ne postoji (2001).

J. Pavičić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Hartley, Hal. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.10.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/hartley-hal>.