Holland, Agnieszka
traži dalje ...Holland, Agnieszka, polj. redateljica i scenaristica (Varšava, 1948). Diplomirala na FAMU u Pragu 1971., isprva režira na TV i u kazalištu. Ističe se kao scenaristica filma Bez narkoze A. Wajde (1978), a kao redateljica već Nedjeljnom djecom (1977) te se afirmira Provincijskim glumcima (1978), u kojima sigurno psihološki nijansira protagoniste i uspješno vodi slojevitu priču o njihovim sumornim sudbinama, kroz koju problematizira pitanja o smislu bavljenja umjetnošću i bračnim odnosima te kritički promatra društv. odnose. Nakon Groznice (1981), koja osvaja prvu nagradu na nac. festivalu u Gdańsku, i jednako tako uspješne Usamljene žene (1981), stekla je status najveće nade polj. kinematografije, ali nakon uvođenja izvanrednog stanja 1981. odlazi u Pariz te karijeru uspješno nastavlja izvan domovine – u Njemačkoj režira Gorku žetvu (1985), o ljubavi polj. seljaka i Židovke pobjegle iz transporta za koncentracijski logor, i film Europa, Europa (1990), o mladomu njem. Židovu koji, krijući svoje podrijetlo, dospijeva među naciste, zatim u Francuskoj Olivier, Olivier (1992), o franc. obitelji čiji se nestali sin vraća nakon šestogodišnjeg izbivanja, i Potpunu pomrčinu (1995), o odnosu A. Rimbauda i P. Verlainea, a u amer. produkciji filmove Ubiti svećenika (1988), o ubojstvu polj. svećenika, te Tajni vrt (1993), Washington Square (1997) i Zlatni snovi (2001). Često radeći na temelju stvarnih događaja, afirmirala se kao značajna autorica uvjerljivim psihol. portretiranjem protagonista, motivima traganja za pravim identitetom ličnosti i njezinog etičkog određenja te u detaljima dotjeranom režijom, koja posebnu pozornost posvećuje atmosferi (najčešće turobnih) zbivanja.
T. Kurelec
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Holland, Agnieszka. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/holland-agnieszka>.