Holland, Agnieszka

traži dalje ...

Holland, Agnieszka, polj. redateljica i scenaristica (Varšava, 1948). Diplomirala na FAMU u Pragu 1971., isprva režira na TV i u kazalištu. Ističe se kao scenaristica filma Bez narkoze A. Wajde (1978), a kao redateljica već Nedjeljnom djecom (1977) te se afirmira Provincijskim glumcima (1978), u kojima sigurno psihološki nijansira protagoniste i uspješno vodi slojevitu priču o njihovim sumornim sudbinama, kroz koju problematizira pitanja o smislu bavljenja umjetnošću i bračnim odnosima te kritički promatra društv. odnose. Nakon Groznice (1981), koja osvaja prvu nagradu na nac. festivalu u Gdańsku, i jednako tako uspješne Usamljene žene (1981), stekla je status najveće nade polj. kinematografije, ali nakon uvođenja izvanrednog stanja 1981. odlazi u Pariz te karijeru uspješno nastavlja izvan domovine – u Njemačkoj režira Gorku žetvu (1985), o ljubavi polj. seljaka i Židovke pobjegle iz transporta za koncentracijski logor, i film Europa, Europa (1990), o mladomu njem. Židovu koji, krijući svoje podrijetlo, dospijeva među naciste, zatim u Francuskoj Olivier, Olivier (1992), o franc. obitelji čiji se nestali sin vraća nakon šestogodišnjeg izbivanja, i Potpunu pomrčinu (1995), o odnosu A. Rimbauda i P. Verlainea, a u amer. produkciji filmove Ubiti svećenika (1988), o ubojstvu polj. svećenika, te Tajni vrt (1993), Washington Square (1997) i Zlatni snovi (2001). Često radeći na temelju stvarnih događaja, afirmirala se kao značajna autorica uvjerljivim psihol. portretiranjem protagonista, motivima traganja za pravim identitetom ličnosti i njezinog etičkog određenja te u detaljima dotjeranom režijom, koja posebnu pozornost posvećuje atmosferi (najčešće turobnih) zbivanja.

T. Kurelec

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Holland, Agnieszka. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/holland-agnieszka>.