Huston, John
traži dalje ...Huston, John, američko-irski redatelj, scenarist, glumac i producent (Nevada, Missouri, 1906 – Middletown, Rhode Island, 1987). Sin glumca Waltera H., 1909. debitira u kazalištu, a prvu profesionalnu ulogu igra na off-Broadwayu 1925. Pustolovna duha, u mladosti se okušao i kao boksač, jahač, slikar i novinar. Od kraja 1930-ih profesionalni scenarist; koscenarist je nekoliko zapaženih filmova (Jezebel W. Wylera, 1938; Juarez W. Dieterlea, 1939; Visoka Sierra R. Walsha i Narednik York H. Hawksa, oba 1941). Adaptacijom krim. romana D. Hammetta → Malteški sokol uspješno debitira kao redatelj zadavši obrasce detektivskoga filma i film noira 1940-ih i predstavivši ujedno za njega karakterističan film. lik, djelatnog ali sputanog i nemoćnog junaka. Hustonov pesimizam, koji nerijetko graniči s defetizmom, dolazi do izražaja i u njegovu vjerojatno najboljem filmu → Blago Sierra Madre, mračnoj drami o ljudskoj pohlepi. Dok je krim. drama (film pljačke) → Džungla na asfaltu još pod utjecajem film noira, → Afrička kraljica izlet je u živopisni svijet pustolovnoga filma, a velikoj popularnosti filma umnogome je pridonijela nadahnuta glumačka međuigra K. Hepburn i H. Bogarta. Tijekom 1950-ih i 1960-ih snima žanrovski i stilski raznolike filmove, često umjetnički ambiciozne, ali kvalitativno neujednačene, te komercijalno ugl. neuspješne, poput ratnoga filma s temom iz Amer. građanskoga rata Crvena značka za hrabrost (1951), potom vizualno stilizirane biografije slikara H. de Toulouse-Lautreca Moulin Rouge (1952) i adaptacije romana H. Melvillea Moby Dick (1956), u kojima eksperimentira s bojom, biografskog filma o mladom S. Freudu prema scenariju J.-P. Sartrea Freud (1962) te spektakularne, ali nenadahnute adaptacije Starog zavjeta Biblija (1966). Ugled vraća 1970-ih naturalističkom boksačkom dramom Grad izobilja (1972) i adaptacijom pustolovnog romana R. Kiplinga Čovjek koji je želio postati kralj (1975), a raznovrsnost zanimanja iskazuje mjuziklom → Annie, ekranizacijom romana M. Lowryja Pod vulkanom (1984), gangsterskim filmom Čast Prizzijevih (1985) te posljednjim ostvarenjem, vizualno elegantnom adaptacijom pripovijetke J. Joycea → Mrtvi. Prvi amer. redatelj koji je sustavno prikazivao likove gubitnika (neprilagođenih okolišu i s crtom opsjednutosti), izdvaja se osebujnom ironijsko-patetičnom perspektivom i korigiranjem žanrovskih obrazaca (najviše je sklon egzotičnim pustolovnim filmovima i žanrovima krim. filma). Uspješno je i glumio (→ Kineska četvrt; Vjetar i lav J. Miliusa, 1975); njegova kći Anjelica je film. glumica (osvojila je Oscara za sporednu ulogu u Časti Prizzijevih). Ostali važniji filmovi: Otok Largo (1948), Korijeni neba (1958), Neprilagođeni (1961), Noć iguane (1964), Odsjaji u zlatnom oku (1967), Kremaljsko pismo (1970), Sudac za vješanje (1972).
I. Tomljanović

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Huston, John. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 17.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/huston-john>.