Imamura, Shohei
traži dalje ...Imamura, Shohei, jap. redatelj i scenarist (Tokio, 1926 - Tokio, 2006). Sin liječnika, studirao povijest, djelovao u amat. kazalištu. Radio kao osobni pomoćnik i asistent vodećih redatelja (Y. Ozu, M. Kobayashi, Y. Kawashima). Pozornost privlači već prvim dugometr. igr. filmom Zapadna stanica Ginza (1958). Studiozan, vizualno maštovit predstavnik novoga vala u jap. filmu, uspjelo spaja društv. angažiranost i modernistički stil s jap. kult. tradicijom, osobito dojmljivo obrađujući seksualnost, kriminal te društv. marginu (u kojoj dominiraju sirotinja i gubitnici), ugl. pišući scenarije za svoje filmove. Svinje i ratni brodovi (1961) prikazuju društv. panoramu okupiranog Japana kojim vladaju kriminalci, junakinja filma Žena kukac (1963) sa sela dolazi u grad i postaje organizatorica lanca prostitucije, Osveta je moja (1979) portretira masovnoga ubojicu (gl. uloga K. Ogata), a Crna kiša (1989) prikazuje posljedice amer. nuklearnog napada na Japan. Osobite uspjehe na Zapadu (Zlatne palme u Cannesu) postižu → Balada o Narayami i → Jegulja, filmovi iznimnog umj. senzibiliteta, modernističkoga stila te snažna jap. duha (odn. za zapadnjačkog gledatelja egzotična duha). Autor je i zapaženih dok. filmova provokativne teme (sudbina Japanaca koji se nisu povukli iz bivših okupiranih prostora Azije, život jap. prostitutki koje su pratile jap. vojsku), u mnogim scenama igr. filmova ostvaruje dokumentaristički dojam, a često surađuje i s naturščicima koji glume likove bliske svojem životnom iskustvu. Pisao je scenarije i za druge redatelje (Y. Kawashima, T. Isomi, K. Urayama). Ostali važniji filmovi: Pornograf (1965), Čovjek iščezava (1967), Duboke Božje želje (1968), Zašto ne? (1981), Topla voda ispod crvenog mosta (2001).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Imamura, Shohei. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 14.9.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/imamura-shohei>.