Ivory, James

traži dalje ...

Ivory, James, amer. redatelj (Berkeley, Kalifornija, 1928). Studirao umjetnost na Oregonskom sveučilištu, te film na Sveučilištu Južne Kalifornije. Red. karijeru počinje 1953. dok. filmovima, od kojih je najpoznatiji Mač i flauta (1959), o ind. umjetnosti. S Indijcem Ismailom Merchantom 1961. utemeljuje produkcijsku kuću Merchant–Ivory u okviru koje realizira sve daljnje filmove; kao scenaristica uskoro im se priključuje i spisateljica Ruth Prawer Jhabvala. Prve im filmove obilježava fascinacija Indijom te preispitivanje kult. različitosti, identiteta i emotivne izolacije; mahom rade neovisno o velikim studijima, s malim budžetom, pod utjecajem S. Raya (Kućevlasnik, 1963; Shakespeare Wallah, 1965). Nakon što 1970-ih režira tri filma na njujorške teme, trajno se opredjeljuje za adaptacije knjiž. klasika, poslije žanrovski označene sintagmom »film baštine«: najtipičniji su Europljani (1979), Bostonci (1984) i Zlatna zdjela (2000) prema H. Jamesu, te → Soba s pogledom, Maurice (1987) i Howards End (1992) prema E. M. Forsteru. Značajke su im vizualno raskošan prikaz povijesti kao spektakla, posebno prijelaza iz XIX. u XX.st. (pa vizualnost mizanscene dominira nad pripovijedanjem), bogatstvo ugođaja, sklonost prema ikoničkoj tipizaciji likova i uloga (npr. opetovan angažman Helene Bonham Carter i Anthonyja Hopkinsa) te profiliranje imaginarne i historizirane »engleštine« kao profitabilnoga kult. proizvoda. Također se okušava u biografskom filmu – Jefferson u Parizu (1995), Godine s Picassom (1996) te Vojnikova kći nikad ne plače (1998), prema obiteljskom životu amer. književnika J. Jonesa. Triput je nominiran za Oscara za režiju. Ostali važniji filmovi: Dogodilo se u Bombayu (1970), Divljaci (1972), Žega i prašina (1982), Na kraju dana (1993).

T. Jukić

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Ivory, James. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 3.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/ivory-james>.