Khondji, Darius

traži dalje ...

Khondji, Darius, franc. snimatelj (Teheran, 1955). Sin distributera koji je uvozio filmove u Iran, u djetinjstvu snimao amat. horore. Diplomirao film na Sveučilištu u New Yorku, po povratku u Francusku snimao kratke filmove i radio kao asistent kamere, potom je snimatelj glazb. spotova i reklama. Pozornost privlači filmom Trgovina poslasticama (M. Caro i J.-P. Jeunet, 1991), crnohumornim postapokaliptičnim trilerom vizualno nadahnutim poetskim realizmom. Nadahnuće nerijetko traži i u slikarstvu, pa su radovi ekspresionista Otta Dixa i Egona Schielea bili polazištem nadrealnih vizura fantastične mračne komedije Grad izgubljene djece (M. Caro i J.-P. Jeunet, 1995). U tjeskobnom trileru Sedam (D. Fincher, 1995), prijeteću ugođajnost ostvaruje fotografijom niskoga ključa te izbjegavanjem izražajnijih kolora, kao i znakovitim poigravanjem svjetlom i sjenom, dok mu je kao vizualno polazište poslužila stilizirana svjetlosna fotografija filma → Klute i tvrda dok. realističnost → Francuske veze. Drugačiji pristup, ponajviše okrenut ostvarivanju vizualne ljepote putem zasićenijih boja i mekog osvjetljenja te opsežnih pokreta kamere, primjenjuje u filmu Zavodljiva ljepota (B. Bertolucci, 1996). U Žalu (D. Boyle, 2000) umješno kontrastira vizualnu ljepotu ambijenta s raspadom zajednice. Prepoznatljiva stila zasnovanog na dramatičnim ugođajima, slici visokog kontrasta i mekom osvjetljavanju glumaca, sklon je vizualnom naturalizmu koji mahom ostvaruje uporabom širokokutnika i velike dubinske oštrine. Ostali važniji filmovi: Evita (A. Parker, 1996), U snovima (N. Jordan, 1999), Deveta vrata (R. Polanski, 1999), Soba panike (D. Fincher, 2002).

M. Sablić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Khondji, Darius. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 17.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/khondji-darius>.