Khondji, Darius
traži dalje ...Khondji, Darius, franc. snimatelj (Teheran, 1955). Sin distributera koji je uvozio filmove u Iran, u djetinjstvu snimao amat. horore. Diplomirao film na Sveučilištu u New Yorku, po povratku u Francusku snimao kratke filmove i radio kao asistent kamere, potom je snimatelj glazb. spotova i reklama. Pozornost privlači filmom Trgovina poslasticama (M. Caro i J.-P. Jeunet, 1991), crnohumornim postapokaliptičnim trilerom vizualno nadahnutim poetskim realizmom. Nadahnuće nerijetko traži i u slikarstvu, pa su radovi ekspresionista Otta Dixa i Egona Schielea bili polazištem nadrealnih vizura fantastične mračne komedije Grad izgubljene djece (M. Caro i J.-P. Jeunet, 1995). U tjeskobnom trileru Sedam (D. Fincher, 1995), prijeteću ugođajnost ostvaruje fotografijom niskoga ključa te izbjegavanjem izražajnijih kolora, kao i znakovitim poigravanjem svjetlom i sjenom, dok mu je kao vizualno polazište poslužila stilizirana svjetlosna fotografija filma → Klute i tvrda dok. realističnost → Francuske veze. Drugačiji pristup, ponajviše okrenut ostvarivanju vizualne ljepote putem zasićenijih boja i mekog osvjetljenja te opsežnih pokreta kamere, primjenjuje u filmu Zavodljiva ljepota (B. Bertolucci, 1996). U Žalu (D. Boyle, 2000) umješno kontrastira vizualnu ljepotu ambijenta s raspadom zajednice. Prepoznatljiva stila zasnovanog na dramatičnim ugođajima, slici visokog kontrasta i mekom osvjetljavanju glumaca, sklon je vizualnom naturalizmu koji mahom ostvaruje uporabom širokokutnika i velike dubinske oštrine. Ostali važniji filmovi: Evita (A. Parker, 1996), U snovima (N. Jordan, 1999), Deveta vrata (R. Polanski, 1999), Soba panike (D. Fincher, 2002).
M. Sablić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Khondji, Darius. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.7.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/khondji-darius>.