Kieślowski, Krzysztof
traži dalje ...Kieślowski, Krzysztof, polj. redatelj (Varšava, 1941 – Varšava, 1996). Diplomirao 1969. na visokoj film. školi u Łódźu te se već u prvoj pol. 1970-ih afirmira kao jedan od vodećih polj. dokumentarista s nizom međunar. nagrada. Istodobno režira i zapažene tv filmove, među kojima je najznačajniji Osoblje (1975), nagrađen gl. nagradom u Mannheimu, o mladiću zaposlenom u radionici kostima za operu koji iza blještavila kaz. iluzija sagledava sve teškoće polj. društva. Iskustvo dokumentarista koji izbjegava reportažni pristup i nastoji film. jezikom otkriti srž problema spaja se tu sa zrelošću u oblikovanju karaktera i vođenju glumaca. Kao značajan redatelj igr. filmova potpuno se dokazuje Kinoamaterom (1979), u kojemu povezanost dokumentarizma i fikcije obogaćuje i odnosom prema film. snimanju, jer protagonist kupuje kameru da bi snimao svoje dijete, ali kroz nju na nov način otkriva i svijet oko sebe. U razdoblju autoritarnog vojno-partijskog režima 1980-ih nastoji svoje kritičko mišljenje i jasne moralne stavove, utemeljene na duboku katol. osjećanju svijeta, iskazati uvodeći mnogo više fikcijskih elemenata i naglašenih, virtuoznih red. postupaka, vjerojatno i da bi izbjegao cenzuru, što mu ipak nije uspjelo s vrlo zanimljivom Slučajnošću (1982), omnibusom od triju priča o istom mladom čovjeku koji trči za vlakom što upravo kreće. Ovisno o tome hoće li stići na vlak i koga će u njemu sresti, on postaje student, pripadnik Solidarnosti ili tajne policije. Osim što dojmljivo pokazuje kako protagonist ne može po svojoj želji oblikovati vlastitu sudbinu u totalitarnom poretku Poljske u vrijeme izvanrednog stanja, K. daje i pronicav uvid u to kako slučajnosti i naizgled nevažni kontakti određuju život svakog pojedinca, temu koju je vrlo složeno razradio 1990-ih, u svojim međunarodno iznimno uspješnim filmovima iz trilogije → Tri boje: bijelo, crveno, plavo. No, ipak, čak i unatoč činjenici što većina kritičara drži televiziju inferiornom filmu, njegova tv serija od 10 jednosatnih epizoda Dekalog (1987–88), koja poticaj nalazi u deset Božjih zapovijedi, jedan je od najznačajnijih film. događaja posljednje četvrtine XX. st. Bitna pitanja etike, morala i čovjekova postojanja K. tu razrađuje vrlo kompleksno na primjerima originalnih individualnih priča, efektno filmski uobličenih gotovo asketskim, minimalističkim, ali minuciozno razrađenim red. postupkom. Dvije od tih epizoda autor je proširio i u vrlo uspjelo cjelovečernje filmove: → Kratki film o ubijanju i Kratki film o ljubavi (1988). Ostali važniji filmovi: (dok.): Bio sam vojnik (1970), Sedam žena različite dobi (1978), S gledišta noćnog čuvara (1978); (televizijski igr.): Prva ljubav (1974), Mir (1976); (igr.): Ožiljak (1976), Bez svršetka (1984), Veronikin dvostruki život (1991).
T. Kurelec
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Kieślowski, Krzysztof. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 17.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/kieslowski-krzysztof>.