kompozicija kadra
traži dalje ...kompozicija kadra, vizualni raspored prizornih pojava u izrezu kadra. Obuhvaća, tipično, sljedeće postupke: određivanje mizanscene, izbor tipa perspektivnih odnosa između njih (najčešće s pomoću izbora motrišta, izbora objektiva i pokreta kamere) te usuglašavanje lik. odnosa različitih prizornih i ekranskih površina. Osnovna načela što vode k. k. jesu: načelo raspoznavalačke pogodnosti (sve pojave važne za razumijevanje prizora raspoređuju se u izrezu tako izložene da ih je lako uočiti i razgledati), načelo pozornosti (izborom izreza, smještajem u izrezu i usuglašavanjem perspektivnih i površinskih odnosa usmjerava se i vodi pažnja jednim prizornim pojavama, uz potiskivanje drugih), te motivacijsko načelo (biraju se takve motrišno-perspektivne i lik. odrednice koje su motivirane izlagačkim kontekstom, širim značenjem zbivanja). Kompozicija je centralna kad je najvažnija prizorna pojava smještena u centru izreza kadra, a decentrirana ako je smještena po strani. Decentracijom se oslobađa akcijski prostor koji upućuje na važnost prizornog i izlagačkog konteksta. Kompozicija je neutralna (»transparentna« – ne privlači pozornost na sebe) ako je vođena gornjim načelima, a stilizirana je (retorička) ako suvislo od njih odstupa, ili ako odstupa od nekih standarda viđenja (→ kosi kadar; → preokrenuti kadar). Statična je kompozicija statičnoga kadra, a dinamična dinamičnoga kadra – u ovom se često rekomponira kadar, odn. mijenja mu se kompozicija za njegova trajanja.
H. Turković
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
kompozicija kadra. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 23.1.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/kompozicija-kadra>.