Konformist
traži dalje ...Konformist (Il conformista, 1970), Italija/Francuska/Njemačka, boja, 108 min, Mars Film/Marianne Productions/Maran-Film, r.: Bernardo Bertolucci, sc.: B. Bertolucci, prema romanu Alberta Moravije, df.: Vittorio Storaro, glazba: Georges Dellerue, ul.: Jean-Louis Trintignant (Marcello Clerici), Dominique Sanda (Anna Quadri/ministrova ljubavnica/prostitutka u bordelu), Stefania Sandrelli (Giulia), Pierre Clementi (Lino), Enzo Tarascio (profesor Quadri), Gastone Moschin (Manganiello), José Quaglio (Italo Montanari).
Dok 15. listopada 1938. Marcello i Giulia Clerici putuju na medeni mjesec u Pariz, on promišlja svoj životni put, koji ga vodi prema pravom cilju putovanja: ubojstvu antifašist. aktivista Quadrija, svojega bivšeg profesora, i njegove žene. Nakon pada Musolinija 1943., Marcello denuncira svojeg prijatelja, fašist. ideologa Itala.
Bertoluccijeva adaptacija Moravijina romana zamjenjuje kronološko iznošenje i kauzalno povezivanje zbivanja složenim supostavljanjem vremenskih sekvenci i asocijativnim povezivanjem motiva kondenzacijom, izmještanjem, projekcijom i udvajanjem. Niz očinskih figura, od homoseksualca, vozača Lina, preko Quadrija i stvarnog oca, zatvorenog u ludnici, do Montanarija i agenta Manganiella, kojih se protagonist na razne načine nastoji osloboditi težeći se uklopiti u društv. normalnost, ponavljanjem ga neprestano vraća u početnu traumatsku situaciju. Temporalne dislokacije, kao i brojni prizori koji Clericija smještaju u zatvorene prostore i iza rešetaka, prozora i vrata, naglašavaju njegovu zatočenost u nerazriješenoj prošlosti, dok kompozicije, međuodnosom geometrije, kolorita i osvjetljenja, upućuju na središnji problem slijepe točke vlastite pozicije: Clerici normalnost ne postiže čak niti u abnormalnom fašist. društvu. Iznimno pokretna kamera V. Storara rabi širok raspon kolorističkih postupaka i rakursa tvoreći osebujan spoj fašist. estetike monumentalnosti, ekspresionističkih perspektivnih iskrivljenja i nadrealističkih sklopova motiva, posebno naglašavajući ulogu odnosa svjetla i sjene, stvarnosti i privida. Mnogobrojni krupni planovi omogućuju Trintignantu da izražajnost lica suprotstavi distanciranom držanju, dok D. Sanda vrsno nijansira uloge i raspoloženja, spajajući seksualnu manipulaciju i psihol. anticipaciju. Bertolucci je film opisao kao priču o sebi i Godardu: »Ja sam Marcello i snimam fašist. filmove i želim ubiti Godarda koji je revolucionar i snima revolucionarne filmove i koji mi je bio učitelj«. Polit. poruka sadržana je u film. oblikovanju: opčinjenost vizualnim majstorstvom gledatelje neprestano dovodi u iskušenje komformističkog zadovoljstva pasivnog promatranja tuđeg ideološkog sljepila, prizivajući tako implicitno potrebu za samopreispitivanjem kroz kritičko promišljanje viđenog.
T. Brlek
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Konformist. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 7.10.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/konformist>.