Kroz tamno ogledalo
traži dalje ...Kroz tamno ogledalo (Såsom i en spegel, 1961), Švedska, c/b, 92 min, Svenska Filmindustri, r. i sc.: Ingmar Bergman, df.: Sven Nykvist, glazba: Johann Sebastian Bach, ul.: Harriet Andersson (Karin), Max von Sydow (Martin), Gunnar Björnstrand (David), Lars Passgaard (Minus).
Karin i njezin suprug, liječnik Martin, dolaze u posjet njezinu ocu, piscu Davidu, i mlađem bratu Minusu koji žive na otoku. Karin pati od psih. poremećaja i sve češćih halucinacija te počinje vjerovati da će Bog doći kroz zid napuštene spavaće sobe na katu i da ona može kroz taj zid ući u drugi svijet. Naposljetku, Karin i njezin brat upuštaju se u incestuozni odnos.
Prvi dio Bergmanove tzv. film. trilogije (slijede → Pričesnici i → Šutnja), nastavlja se analizom osobnosti umjetnika na redateljevo ranije djelo Lice (1958). Dok je u tom filmu implicitno opravdavao umj. poziv koji uključuje i obmanjivanje okoline, u ovom lik umjetnika (David), potpuno posvećen profesiji, pati od iluzije vlastite veličine. U tom smislu David je i autoreferencijalna figura samog Bergmana, što je razvidno u sceni u kojoj pisac ima beretku i staru kožnu jaknu – redateljeve omiljene odjevne predmete, a njegova patnja zbog knjiž. »muka« i »mrskih riječi« iskazuje ideju o jeziku kao stranom pa i neprijateljskom elementu, što će Bergman do vrhunca dovesti u → Šutnji i → Personi. Film etablira more kao jedan od trajnih okvira Bergmanovih ambijenata (asketski okoliš vizualizacija je očaja i otuđenja osamljenih protagonista), a potvrđuje redateljevo zanimanje za motiv igre u igri: u jednoj sekvenci Karin, Minus i Martin izvode u Davidovu čast kratak Minusov dramolet, izrazito ironično djelo koje Minus opisuje kao »moralitet namijenjen isključivo pjesnicima i piscima«. Sam Minus sebe poima kao perfekcionista i purista pa je svjestan da je njegov otac osrednji pisac; ipak, njegova je dominantna značajka seksualna nezrelost što dovodi do fizičkog ljubavnog odnosa njega i sestre, a pod utjecajem Karinina psih. stanja. Iako David na kraju prolazi duhovnu preobrazbu, film završava potpunim Karininim kolapsom i njezinim odlaskom helikopterom u duševnu bolnicu. Bergman takvo razrješenje priprema majstorskim varijacijama perceptualnih fenomena poput iznenadnih prirodnih zvukova (glasanje galebova, grmljavina, kiša) koji duboko uznemiruju junakinju i asocijativno upućuju na njezino mentalno stanje, a čiji je značaj naglašen i dugim trenucima tišine te vizualiziranjem njezinih halucinacija o onostranoj zbilji; Božja objava se naposljetku očituje kao divovski pauk pa film označava i početak Bergmanovih sumnji u kršć. Boga, koji je ovdje označen kao »destruktivan i opasan« što se u Pričesnicima radikalizira sumnjom u bilo kakvo Božje postojanje. Film je nagrađen Oscarom za najbolji film na stranom jeziku.
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Kroz tamno ogledalo. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 6.4.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/kroz-tamno-ogledalo>.