McLaren, Norman
traži dalje ...McLaren, Norman, kan. redatelj i animator škot. podrijetla (Stirling, Škotska, 1914 – Montreal, 1987). Studirao umjetnost, a od 1933., nakon što je slučajno našao komad film. vrpce i na mjestu oprane emulzije ucrtao svoje crteže te to projicirao, posvetio se filmu. Do 1939. eksperimentira u skladu s tim iskustvom. Nakon boravka i rada (namjenski i eksp. filmovi) u Londonu i New Yorku, na poziv J. Griersona 1941. trajno se nastanjuje u Montrealu, 1942. osniva animacijski odjel Nacionalnog film. odbora te realizira seriju namjenskih i kulturnih filmova s eksp. elementima (To je veslanje, 1944; Gore na planinama, 1945; Siva kokica, 1947). Boravio je i u Kini i Indiji, gdje je kroz radionice animacije sudjelovao u opismenjavanju. Realizirao je osamdesetak filmova koji se mogu razvrstati u tri skupine: filmove u kojima eksperimentira s pokrenutim predmetima, filmove gdje je crteže (a u nekima i sintetski zvuk) ucrtavao izravno na film. vrpcu i filmove u kojima dočarava vlastitu fascinaciju pokretom ljudskog tijela (baletom). Najpoznatiji filmovi u kojima pokreće predmete i ljudske likove tehnikom piksilacije (metodom »preskočenih« kvadrata u snimanju realnog vremena ili tzv. snimanjem stop-frame) su → Susjedi (Oscar) i Priča o stolici (1957). Među filmovima u kojima eksperimentira s vizualnim i podsvjesnim, nanoseći grafičke ili slikarske otiske izravno na vrpcu, izdvajaju se Fiddle-de-dee (1947), Begone Dull Care (1949), Blinkity Blank (1955) i Sinchromy (1971). Tehnikom višestrukog ponavljanja dvostrukih ekspozicija i pretapanja stvorio je autentična djela nadahnuta baletom – Pas de deux (1965) i Narcis (1983). Neprestano je eksperimentirao i sa stereoskopskom trodimenzionalnom animacijom. Zbog dosljedne posvećenosti eksperimentiranju u animaciji, odn. pretvaranja prostora (film. vrpca i predlošci koji se snimaju ili izravno nanose na nju) u vrijeme (percepcija projekcije filma), obilježenog iznimnom preciznošću poetske artikulacije, M. se drži jednim od najznačajnijih film. autora uopće. Zaokupljen je protokom vremena i intelektualno-umj. naporom da se ono definira ritmom izmjene film. kvadrata u vremenu koje pretvara prostor u neprestanu mijenu; složenost njegovih filmova očituje se i u mogućnostima njihove reinterpretacije u novim kontekstima. Za doprinos animaciji i ohrabrivanju animatora, na 7. svjetskom festivalu anim. filmova u Zagrebu 1986. nagrađen je prvom Nagradom za životno djelo.
J. Marušić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
McLaren, Norman. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 2.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/mclaren-norman>.