Netrpeljivost
traži dalje ...Netrpeljivost (Intolerance, 1916), SAD, c/b, 148 min, nijemi, Wark Producing Corporation, r. i sc.: David Wark Griffith, df.: Billy Bitzer, Karl Brown, ul.: Lillian Gish (majka koja ljulja kolijevku); priča Majka i zakon: Mae Marsh (Draga), Robert Harron (Mladić); priča Nazarećanin: Howard Gaye (Krist), Lillian Langdon (Djevica Marija), Erich von Stroheim (prvi farizej), Bessie Love (djevojka iz Kane), Olga Grey (Marija Magdalena); Srednjovjekovna priča: Margery Wilson (Smeđooka), Eugene Pallette (Prosper Latour), Josephine Carroll (Katarina Medici); priča Pad Babilona: Constance Talmadge (Gorštakinja), Alfred Paget (Belšazar).
Film se sastoji od četiriju priča iz četiriju epoha. U Padu Babilona (539. pr. Kr.) prikazana je urota protiv plemenitoga kraljevića Belšazara koju uzalud pokušava spriječiti Gorštakinja. Belšazar biva ubijen u napadu perzijskoga kralja Kira. U Nazarećaninu prikazan je sukob Isusa s farizejima i njegovo razapinjanje, u Srednjovjekovnoj priči pokolj hugenota za Bartolomejske noći 1572., koji su organizirali kralj Karlo IX. i Katarina Medici, te uzaludan pokušaj plemića Prospera da spasi voljenu djevojku i njezine roditelje. Suvremena priča Majka i zakon, prema istinitom slučaju Stielow iz 1914., prikazuje podvalu zbog koje je Mladić osuđen na smrt, a njegova supruga poduzima sve da ga spasi.
Četiri priče ne izlažu se na način omnibusa, sukcesivno, već se prepleću kroz 53 izmjene, i to neshematičnim redom, a često se (27 puta) među te fabularne fragmente insertira isti lajtmotiv – vremenski neutralan kadar majke koja njiše kolijevku. Finala triju priča su tragična, a film dolazi do dram. kulminacije kada mladićeva supruga, sat prije egzekucije, u sceni režiranoj paralelnom montažom, nastoji doći do guvernera i s pribavljenim dokazima izmoliti pomilovanje. U svim je pričama naglasak na ljudskim patnjama prouzročenim društv. nepravdama, vjerskom nesnošljivošću, licemjerjem i intrigama – općenito netrpeljivostima raznih vrsta, a jedina konstantna snaga otpora je ljubav, simbolizirana lajtmotivom. Odatle i podnaslov filma – Borba ljubavi kroz vjekove. Razlomivši radnju u četiri epohe, fragmentiravši i ispreplevši četiri fabularna niza, Griffith je odustao od klas. stepenastog razvijanja priče, a s očevidnom namjerom isticanja humane ideje. Tako je narativnu montažu zapravo nadopunio elementima asocijativne (intelektualne), i nakon klas. fabularnog djela → Rođenje jedne nacije dao nov poticaj razvoju film. umjetnosti, ohrabrivši razvojni uspon filma prema modernizmu. Prikazan (s isječenim religijskim prizorima) 1919. u sovjetskoj Rusiji, film je izvršio golem utjecaj na sovj. avangardu, a slijedile su i raznolike imitacije njegova narativnog prosedea (Listovi iz Sotonine knjige C. Th. Dreyera, 1921; Umorna smrt F. Langa, 1922; Tri vijeka B. Keatona, 1923). Film je bio i grandiozan produkcijski pothvat. Redatelj je početno realizirao suvr. priču koja se prikazivala i kao zasebni film, a potom, nakon napada na Rođenje jedne nacije zbog rasističkih naznaka, odlučio je te napade demantirati trima dodatnim pričama. Troškovi produkcije iznosili su tada basnoslovnih 2 milijuna dolara, samo u priči iz Babilona sudjelovalo je oko 4000 statista, a sveukupno je snimljeno oko 100 000 metara filma, što je Griffith montirao za dva mjeseca. Zanimljivo je i da je film realiziran bez knjige snimanja, a prikazivan je i u koloriranoj verziji. Ostvario je, međutim, tek prosječan utržak – struktura filma bila je publici odbojna, a takve su postajale i Griffithove pacifističke ideje pred ulazak SAD u I. svj. rat. Izgubivši vlastiti uloženi kapital, Griffith sve do kraja karijere nije prevladao produkcijske poteškoće.
A. Peterlić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Netrpeljivost. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 23.1.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/netrpeljivost>.