Paik, Nam June
traži dalje ...Paik, Nam June, korejski multimedijalni umjetnik (Seul, 1932 - Miami Beach, 2006). Napustivši domovinu za Korejskog rata, često se selio. Studirao glazbu, povijest umjetnosti i filozofiju u Tokiju, povijest glazbe u Münchenu i kompoziciju u Freiburgu, a 1964. iz Europe odlazi u New York. Pod snažnim utjecajem glazb. eksperimenata J. Cagea i neodadaističkog pokreta Fluxus, od poč. 1960-ih izvodi glazbene i videoperformanse (najčešće u suradnji sa Charlotte Moorman, npr. Opera Sextronique, 1967; TV Cello, 1971) te eksperimentira na području filma (fluksusovski projekt Zen for Film, 1962–64 – projekcija »gole« film. vrpce bez slike i tona). S uvjerenjem da umjetnost treba što više približiti svakodnevnom životu, te da će »katodna cijev zamijeniti slikarsko platno«, već 1963. postavlja prvu izložbu (skulpturu) s televizorima, a 1966. prve instalacije s monitorima – dekonstruirajući jezik, sadržaj i tehnologiju televizije. Tada snima i prve videovrpce, a 1969–70., zajedno sa S. Abe, konstruira videosintesajzer koji će revolucionirati elektroničko oblikovanje slike. Prožeta ironijom, intertekstualnim i interkulturalnim referencama, zanimanjem za pop-kulturu i globalnu komunikaciju, strukturalno kolažna i tehnološki inovativna, Paikova videoumjetnost intenzivno se razvija od 1970-ih (Global Grooves, 1973) kao produžetak njegove umj. prakse, a 1980-ih eksperimentira i satelitskim tehnologijama prijenosa. Surađivao je s raznim avangardnim umjetnicima (J. Beuys, A. Ginsberg, M. Cunningham).
D. Nenadić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Paik, Nam June. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 7.10.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/paik-nam-june>.