Reisz, Karel

traži dalje ...

Reisz, Karel, brit. redatelj (Ostrava, Češka, 1926 – London, 2002). Pred nacizmom 1938. odlazi u Englesku. Nakon studija, s L. Andersonom surađuje u časopisu Sequence, pružajući teorijsku platformu pokreta Free Cinema. Zalaže se za autorski subjektivan i angažiran film, uklopljen u tzv. »poeziju svakodnevice« i oslobođen komerc. kriterija, 1953. objavljuje utjecajnu studiju Tehnika filmske montaže (s G. Millarom), potom režira dva dok. filma: Mama, nemoj dopustiti (1956., suredatelj s T. Richardsonom) i Mi smo dečki iz Lambetha (1959). Njegov prvi igr. film → Subotom uvečer, nedjeljom ujutro, angažirani prikaz engl. nižih slojeva, u kojemu se socrealistička fabula prepleće s red. samosviješću, kritika smatra oglednim filmom brit. soc. realizma. Slijede manje uspjeli filmovi Noć mora pasti (1964) i Morgan (1966); od kraja 1960-ih sve više radi u Hollywoodu. Izdvajaju se Isadora (1968), biografski film o plesačici I. Duncan, te Ženska francuskog poručnika (1981), prema istoimenom romanu J. Fowlesa i scenariju H. Pintera. Zamišljen kao film u filmu, to djelo u film. naraciji trasira žanr historiografske metafikcije, odn. postmodernističkog romana o povijesti, pa se priča o viktorijanskim ljubavnicima prepleće s pričom o snimanju filma prema toj fabuli. Ostali važniji filmovi: Kockar (1974), Tko će zaustaviti kišu? (1978), Svatko pobjeđuje (1990).

T. Jukić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Reisz, Karel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/reisz-karel>.