Reisz, Karel
traži dalje ...Reisz, Karel, brit. redatelj (Ostrava, Češka, 1926 – London, 2002). Pred nacizmom 1938. odlazi u Englesku. Nakon studija, s L. Andersonom surađuje u časopisu Sequence, pružajući teorijsku platformu pokreta Free Cinema. Zalaže se za autorski subjektivan i angažiran film, uklopljen u tzv. »poeziju svakodnevice« i oslobođen komerc. kriterija, 1953. objavljuje utjecajnu studiju Tehnika filmske montaže (s G. Millarom), potom režira dva dok. filma: Mama, nemoj dopustiti (1956., suredatelj s T. Richardsonom) i Mi smo dečki iz Lambetha (1959). Njegov prvi igr. film → Subotom uvečer, nedjeljom ujutro, angažirani prikaz engl. nižih slojeva, u kojemu se socrealistička fabula prepleće s red. samosviješću, kritika smatra oglednim filmom brit. soc. realizma. Slijede manje uspjeli filmovi Noć mora pasti (1964) i Morgan (1966); od kraja 1960-ih sve više radi u Hollywoodu. Izdvajaju se Isadora (1968), biografski film o plesačici I. Duncan, te Ženska francuskog poručnika (1981), prema istoimenom romanu J. Fowlesa i scenariju H. Pintera. Zamišljen kao film u filmu, to djelo u film. naraciji trasira žanr historiografske metafikcije, odn. postmodernističkog romana o povijesti, pa se priča o viktorijanskim ljubavnicima prepleće s pričom o snimanju filma prema toj fabuli. Ostali važniji filmovi: Kockar (1974), Tko će zaustaviti kišu? (1978), Svatko pobjeđuje (1990).
T. Jukić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Reisz, Karel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/reisz-karel>.