Rio Bravo
traži dalje ...Rio Bravo (Rio Bravo, 1959), SAD, 141 min, Warner Bros/Armada, r.: Howard Hawks, sc.: Jules Furthman, Leigh Brackett, prema priči Barbare Hawks McCampbell, df.: Russell Harlan, glazba: Dimitri Tiomkin, ul.: John Wayne (John T. Chance), Dean Martin (Dude), Ricky Nelson (Colorado Ryan), Angie Dickinson (Feathers), Walter Brennan (Stumpy), Ward Bond (Pat Wheeler), John Russell (Nathan Burdette), Pedro Gonzalez-Gonzalez (Carlos Robante), Claude Akins (Joe Burdette).
Šerif Chance uhapsi Joea Burdetta zbog ubojstva nenaoružanog čovjeka i stavlja ga u zatvor do dolaska saveznog šerifa, no ubojičin brat, bogati i moćni rančer Nathan Burdette, odlučan je u namjeri da ga oslobodi. U čuvanju zatvorenika Chanceu pomažu njegov inače vrlo sposoban, no alkoholizmom nagriženi zamjenik Dude, stari šepavi čistač zatvora Stumpy i mladić Colorado.
Treći od pet Hawksovih vesterna smatra se njegovim najboljim ostvarenjem u tom žanru. Nastao kao svojevrstan odgovor na → Točno u podne (dok u tom filmu šerif uzaludno moli pomoć od sugrađana, u Rio Bravu šerif odbija pomoć drugih, iako mu je ona u presudnim situacijama potrebna), Rio Bravo objedinjuje najklasičnije karakteristike holivudskog vesterna s prepoznatljivim redateljevim preokupacijama. Tematikom, fabulom, tipologijom likova i situacija te ikonografijom, film se izravno nastavlja na žanrovsku tradiciju od koje ga odvaja iznimna formalna strogost temeljena na jedinstvu vremena, mjesta i radnje. Sasvim nekarakteristično za vestern, Rio Bravo ne sadržava ni jedan total, ali ni krupni plan, već preferira srednji i njemu bliske planove (američki i blizi plan). Također, sustavno izbjegava sve naglašenije retoričke postupke, poput ekstremnih rakursa, subjektivnih kadrova, naglašenih pomaka kamere ili montažnih efekata, pa je film primjer tzv. nevidljive režije, čime su u prvi plan stavljeni sama radnja i likovi. Žanrovski okvir Hawks nadograđuje karakterističnim motivima (muškog prijateljstva, profesionalizma, upletanja žene kao remetilačkog čimbenika) i realist. karakterizacijom likova (izbjegavanje romantiziranja junaštva, nadvladavanje vlastitih slabosti i vraćanje samopouzdanja). Unutar žanra koji tradicionalno govori o uspostavi reda i zakona u društvu, odn. o društv. odgovornosti pojedinca, Hawks stavlja naglasak na one kvalitete na kojima se šire shvaćene društv. vrijednosti tek trebaju izgraditi, a to su ponajprije individualna postignuća, poput slobode izbora, izgrađivanja osobnosti i samopoštovanja. Posljednja dva Hawksova vesterna, El Dorado (1967) i Rio Lobo (1970), smatraju se tematsko-motivskim varijacijama na situacije iz Rio Brava, a film J. Carpentera Napad na policijsku stanicu (1976) slobodna je obrada ovog filma.
I. Tomljanović

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Rio Bravo. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 17.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/rio-bravo>.