Trier, Lars von
traži dalje ...Trier, Lars von, dan. redatelj, scenarist i producent (Kopenhagen, 1956). Odrastao u radikalnoj ljevičarskoj obitelji, od 1967. snima amat. filmove. Diplomirao 1983. na Dan. film. akademiji, gdje je stekao nadimak von i dodao ga imenu. God. 1983. režira dugometr. igr. prvijenac Element zločina, onirički detektivski triler u kojemu miješa tradiciju njem. ekspresionizma i film noira s iskustvima C. Th. Dreyera, O. Wellesa i A. Tarkovskog. Refleksivni triler Epidemija (1987), o redatelju koji želi snimiti film o virusu što hara suvr. Njemačkom, slabije je primljen, no novi je uzlet Europa (1991), zaključni dio tzv. trilogije o Europi, fantazmagorična slika neposredno poratne Njemačke s pravednim i dobrodušnim pojedincem u žrvnju manipulatorâ; fascinantna uporaba naslijeđa tzv. pov. avangarde u kombinaciji s natruhama različitih poetika, npr. A. Hitchcocka i O. Wellesa, filmu donosi nagradu žirija (ex aequo), Veliku tehničku nagradu i nagradu za najveći umj. doprinos u Cannesu. U tv seriji Kraljevstvo (1994), u kojoj spaja poetiku tzv. bolničkih sapunica i serije Twin Peaks, T. nadograđuje postmodernističko »rizničarstvo« trilogije o Europi iznimno mobilnom kamerom dokumentarističke sugestije, dok 1995., paralelno s obraćanjem na katoličanstvo, objavljuje, zajedno s T. Vinterbergom i S. Kragh-Jacobsenom, manifest Dogma 95, upotpunjen Zavjetom čistoće (po uzoru na Deset zapovijedi, a nadahnut praksom Dz. Vertova i J.-L. Godarda), u kojemu zahtijevaju ultrarealistički pristup tvorbi filma (snimanje suvr. priča isključivo na stvarnim lokacijama uz postojeće svjetlo, zvukove i predmete, kamerom iz ruke) u svrhu dosezanja istine. U tom duhu nastaje njegova trilogija o »zlatnim srcima«, plemenitim i nevinim junakinjama u okrutnom svijetu: → Lomeći valove (Eur. film. nagrada za najbolji film, Velika nagrada žirija u Cannesu), Idioti (1998), → Plesačica u tami (Eur. film. nagrada za najbolji film, Zlatna palma), u kojoj, međutim, samo Idioti potpuno slijede Zavjet čistoće. Podjednako impresivan u tzv. postmodernističkom i tzv. ultrarealističkom prosedeu, T. je jedan od najosebujnijih i najistaknutijih autora suvr. filma. Ostali važniji filmovi: Medeja (1987., tv film), Kraljevstvo II (1997., tv serija), Dogville (2003).
D. Radić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Trier, Lars von. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 17.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/trier-lars-von>.