Trier, Lars von

traži dalje ...

Trier, Lars von, dan. redatelj, scenarist i producent (Kopenhagen, 1956). Odrastao u radikalnoj ljevičarskoj obitelji, od 1967. snima amat. filmove. Diplomirao 1983. na Dan. film. akademiji, gdje je stekao nadimak von i dodao ga imenu. God. 1983. režira dugometr. igr. prvijenac Element zločina, onirički detektivski triler u kojemu miješa tradiciju njem. ekspresionizma i film noira s iskustvima C. Th. Dreyera, O. Wellesa i A. Tarkovskog. Refleksivni triler Epidemija (1987), o redatelju koji želi snimiti film o virusu što hara suvr. Njemačkom, slabije je primljen, no novi je uzlet Europa (1991), zaključni dio tzv. trilogije o Europi, fantazmagorična slika neposredno poratne Njemačke s pravednim i dobrodušnim pojedincem u žrvnju manipulatorâ; fascinantna uporaba naslijeđa tzv. pov. avangarde u kombinaciji s natruhama različitih poetika, npr. A. Hitchcocka i O. Wellesa, filmu donosi nagradu žirija (ex aequo), Veliku tehničku nagradu i nagradu za najveći umj. doprinos u Cannesu. U tv seriji Kraljevstvo (1994), u kojoj spaja poetiku tzv. bolničkih sapunica i serije Twin Peaks, T. nadograđuje postmodernističko »rizničarstvo« trilogije o Europi iznimno mobilnom kamerom dokumentarističke sugestije, dok 1995., paralelno s obraćanjem na katoličanstvo, objavljuje, zajedno s T. Vinterbergom i S. Kragh-Jacobsenom, manifest Dogma 95, upotpunjen Zavjetom čistoće (po uzoru na Deset zapovijedi, a nadahnut praksom Dz. Vertova i J.-L. Godarda), u kojemu zahtijevaju ultrarealistički pristup tvorbi filma (snimanje suvr. priča isključivo na stvarnim lokacijama uz postojeće svjetlo, zvukove i predmete, kamerom iz ruke) u svrhu dosezanja istine. U tom duhu nastaje njegova trilogija o »zlatnim srcima«, plemenitim i nevinim junakinjama u okrutnom svijetu: → Lomeći valove (Eur. film. nagrada za najbolji film, Velika nagrada žirija u Cannesu), Idioti (1998), → Plesačica u tami (Eur. film. nagrada za najbolji film, Zlatna palma), u kojoj, međutim, samo Idioti potpuno slijede Zavjet čistoće. Podjednako impresivan u tzv. postmodernističkom i tzv. ultrarealističkom prosedeu, T. je jedan od najosebujnijih i najistaknutijih autora suvr. filma. Ostali važniji filmovi: Medeja (1987., tv film), Kraljevstvo II (1997., tv serija), Dogville (2003).

D. Radić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Trier, Lars von. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/trier-lars-von>.