Trijumf volje
traži dalje ...Trijumf volje (Triumpf des Willens, 1934), Njemačka, c/b, 114 min, Leni Riefenstahl Produktion, r. i montaža: Leni Riefenstahl, sc.: Walter Ruttman, L. Riefenstahl, df.: Sepp Allgeier, Karl Attenberg, Werner Bohne, Walter Frentz, Willy Zielke, glazba: Herbert Windt, Richard Wagner (Majstori pjevači), H. Wessel (Diži zastavu).
Dok. film o 6. kongresu njem. Nacionalsocijalističke stranke održanom u Nürnbergu 4–10. IX. 1934. Film se sastoji od 13 povezanih tematsko-motivskih cjelina: 1. zrakoplovne snimke ukrašenoga grada kroz oblake, 2. slijetanje Hitlerova zrakoplova i vožnja automobilom prepunim ulicama, 3. vinjete grada i njegove gotičke arhitekture, 4. jutro u vojnom logoru, 5. defile seoskih postrojba u nar. nošnjama, 6. Hitlerova ophodnja civilnih odreda, 7. govori dužnosnika na kongresu, 8. Hitlerov govor radničkim odredima, bakljada SA trupa, 9. Hitlerov govor mladeži, 10. Hitlerov večernji govor i masovna vojna bakljada, 11. Hitlerovo odavanje počasti palim njem. vojnicima i govor trupama SA i SS, 12. Završni Hitlerov govor posljednje večeri kongresa koji se pretapa na kadar njem. postrojba u maršu, snimljenih iz donjeg rakursa.
Redateljica je postavila tri uvjeta da bi pristala na Hitlerov prijedlog snimanja kongresa: da snimanje organizira ona sama, a ne stranački dužnosnici, da nitko, pa ni Hitler, a osobito ne ministar propagande J. Goebbels, ne može vidjeti film prije njegova dovršenja, i da Hitler nikada više ne zatraži od nje snimanje još jednoga filma takve tematike. Hitler je pristao, a cjelokupni film financirala je redateljičina tvrtka. Na filmu je radilo 30 snimatelja, sudjelovalo 770 tisuća posjetitelja i sudionika kongresa i 350 tisuća stanovnika Nürnberga. Osnovna snimateljsko-registracijska koncepcija jest neprestano pokretna kamera pa su kamere postavljane u zrakoplov, na kranove, u automobile, na brod. Temeljna montažna koncepcija je sustavno i ritmično izmjenjivanje totala precizno geometrijski pripremljenih mimohoda i krupnih planova oduševljenih promatrača i sudionika. Iako kronološki ne slijedi zbivanja na kongresu, film planski stvara ritam u kojemu se precizno izmjenjuju govori i »žive slike« koje tvore vojne i civilne postrojbe. Na razini same ideje, vrlo je pažljivo izbalansiran spoj tradicionalnog i povijesnog sa sadašnjim i budućim (anticipacijskim). Istodobno, cijeli film sračunat je na posljednji skup na kongresu i završni Hitlerov govor, a propagandni uspjeh djelo duguje i činjenici da je sam kongres bio pripreman doslovno i kao spektakl za kameru, a unaprijed su bili zacrtani i njegovi ciljevi: pokazivanje solidarnosti i jedinstva stranke, upoznavanje njem. naroda s njegovim vođama (govornici su najavljivani imenima u međunaslovima) te upozorenje neprijatelju na njem. snagu, a što je u potpunosti uspjelo. Emocionalno-retoričkom naboju filma pridonijela je i izvorna glazba H. Wendta koja kao lajtmotiv rabi pjesmu Diži zastavu, ali i odlomci opere R. Wagnera, na čemu je inzistirala L. Riefenstahl.
D. Marković

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Trijumf volje. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 16.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/trijumf-volje>.