Truffaut, François
traži dalje ...Truffaut, François, franc. redatelj i kritik (Pariz, 1932 – Pariz, 1984). Od dječaštva strastveni filmofil. Rani mentor, kritičar A. Bazin, našao mu je posao kinooperatera u organizaciji Travail et culture, da bi 1953. počeo pisati film. kritike za Cahiers du cinéma, revalorizirajući u nizu članaka film. naslijeđe. U programatskom ogledu Određena tendencija francuskog filma (1954) istupa protiv tzv. tradicije kvalitete (tradition de qualité), dominantne struje poslijeratne franc. kinematografije, temeljene na adaptacijama knjiž. djela i psihol. realizmu, sa središnjom ulogom scenarista, zalažući se za poimanje film. jezika ne kao sredstva ilustracije verbalno uobličenog zapleta, nego kao autonomnoga semiotičkog sustava u kojemu se značenje ostvaruje neprestanom reinterpretacijom specifično film. kodova. Stoga T. fabularno angažiranim, ali oblikovno konzervativnim djelima, koja kulturno ili društveno »značajne« fabule predočuju konvencionalnim postupcima, suprotstavlja preispisivanje naslijeđa u svjetlu autorskih inovacija u film. izrazu, prevrednovanjem kako doprinosa franc. autora kao što su J. Vigo, A. Gance, J. Cocteau, R. Bresson ili J. Renoir, tako i značenja tal., jap. i amer. filma, negirajući pritom bilo kakvu hijerarhiju uspostavljenu izvanfilm. kriterijima. Vlastiti izbor krit. ogleda objavio je u knjizi Filmovi u mom životu (1975), a i klasična zbirka razgovora Hitchcock/Truffaut (1966) također je usredotočena na isticanje značenja postupaka, osobito stvaranja i uporabe napetosti. Nakon suradnje s R. Rosselinijem na nizu nerealiziranih scenarija (1954–56), 1957. snima kratkometr. prvijenac Derani, demonstrirajući vještinu nijansiranja značenja suptilnim mizanscenskim postupcima, montažnim ritmom i osvjetljenjem te kritičku uporabu pripovjednih i predstavljačkih konvencija što određuje čitav njegov opus: »U Truffautovim filmovima nema jednoznačnih prizora. Ispod prividno neutralne slike čije se značenje doima očitim, uvijek se javlja druga, nasilnija i dublja slika koja podriva onu prvu« (Carole Le Berre). Radeći najčešće sa stalnim suradnicima, npr. asistenticom režije Suzanne Schiffman, skladateljem Georgesom Delerueom, snimateljima R. Coutardom i N. Almendrosom ili glumcem J.-P. Léaudom, te uvijek u okviru svoje tvrtke, po vlastitim je riječima snimao »samo filmove koje sam želio snimiti.« Prikaz nastojanja protagonista da se afirmiraju unutar simboličkog poretka – škole (→ Četiristo udaraca), vojske (Ukradeni poljupci, 1968), očinskog autoriteta (→ Priča o Adèle H.), znanstvenog diskursa (Lijepa djevojka poput mene, 1972), film. industrije (→ Američka noć), totalitarnog društva (→ Fahrenheit 451; → Posljednji metro) ili civilizacije općenito (Divlji dječak, 1970) – kao i supostavljanje fanatične odanosti u ljubavnom odnosu nepostojanosti i stalnoj izmjeni partnera (Pucajte u pijanista, 1960; → Jules i Jim; Nježna koža, 1964; Nevjesta je bila u crnini, 1968; Sirena s Mississippija, 1969; Dvije Engleskinje i kontinent, 1971; Čovjek koji je volio žene, 1977; Zelena soba, 1978; Žena iz susjedstva, 1981; Živahno nedjeljom!, 1983), u prvi plan ističe dijalektičku povezanost zadanog i žuđenog. Naglašavanjem privremene uspješnosti provizornih rješenja nasuprot sputavajućem i (auto)destruktivnom učinku primjene rigidnih obrazaca, pokazuje pak da su prilagodba i prisvajanje simboličkih kodova jedini način ostvarenja identiteta. Nužnost nadilaženja binarnih opreka, fabularno često predočena narušavanjem simetrije ljubavnog para uvođenjem treće osobe, a strukturno otvorenim krajem, kao i neprestano podrivanje gledateljskih očekivanja, skreću pozornost na artificijelnost fikcionalnog konstrukta, istodobno prikazujući nemogućnost nalaženja definitivnog razrješenja kao poticaj daljnjem traženju. Stalnim variranjem osnovne strukture kroz raznorodne tematsko-motivske sklopove i oblikovne postupke, Truffautovi filmovi razrađuju međudjelovanje provizornog i definitivnog kao nedovršivo nastojanje samoostvarenja unutar film. tradicije, u skladu s vlastitim zahtjevom da »film izrazi ili užitak snimanja filma ili agoniju snimanja filma.«
T. Brlek
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Truffaut, François. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 19.4.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/truffaut-francois>.