Velika pljačka vlaka
traži dalje ...Velika pljačka vlaka (The Great Train Robbery, 1903), SAD, c/b (postoje ručno bojene verzije), oko 12 min, nijemi, Edison Manufacturing Company, r., sc. i montaža: Edwin S. Porter, prema priči S. Marblea, df.: E. S. Porter, Blair Smith, ul.: G. M. Anderson (vođa bandita/ubijeni putnik/plesač), George Barnes (bandit koji puca u publiku), A. C. Abadie (šerif), Mary Snow (djevojčica).
Skupina bandita na Divljem zapadu onemogućava telegrafista na željezničkoj stanici i potom opljačka vlak, ubivši pritom jednog putnika. Dok razbojnici bježe na konjima, djevojčica odvezuje telegrafista koji diže uzbunu. Potjera kreće za banditima.
Često pogrešno navođena kao prvi vestern u povijesti žanra, Velika pljačka vlaka po nekim povjesničarima zapravo uopće nije (primarno) vestern nego krim. film, odn. tzv. film potjere ili izdanak u ono doba popularna »željezničkog« filma (i sam Porter svojim je prvim vesternom smatrao Život kauboja iz 1906). S obzirom na načelno neupitnu vesternsku ikonografiju te činjenicu da su i onodobni kritičari u filmu prepoznali temeljno ostvarenje žanra vesterna, takvi se stavovi ipak čine pretjeranima. Povijesno, film je najznačajniji po tzv. kontinuiranoj montaži, odn. po čvršćoj narativnoj povezanosti scena/tabloa koje su dotad ugl. tretirali kao posve samostalne narativne cjeline. Također se vrlo umješno rabi paralelna montaža, u jednom tablou zabilježena je i kratka, ali znakovita panorama, a film završava metatekstualnim polukrupnim kadrom bandita koji puca u publiku (taj se kadar po volji prikazivača mogao staviti i na početak filma). Velika pljačka vlaka značajna je i po iznimnom komerc. odjeku koji je omogućio inauguriranje prvih specijaliziranih kina, nickelodeona.
D. Radić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Velika pljačka vlaka. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/velika-pljacka-vlaka>.