Wajda, Andrzej
traži dalje ...Wajda, Andrzej, polj. redatelj i scenarist (Suwałki, 1926). Za II. svj. rata prekida školovanje i bavi se raznim poslovima, potom studira na Lik. akademiji u Krakovu te na Filmskoj u Łódźu, gdje je diplomirao 1953. Nakon zapaženih studentskih filmova i asistiranja A. Fordu na Petorici iz ulice Barske (1954), s gotovo istom glum. ekipom snima film Pokoljenje (1954), o sazrijevanju mladića u ratnim uvjetima. Nekonvencionalnost pristupa ratnoj temi, sugestivnost ugođaja i nepatvoren autorski angažman omogućuju djelu znatan uspjeh, a ista svojstva obilježavaju i sljedeća dva, još uspješnija i dorađenija filma, koji zajedno s prvim tvore svojevrsnu trilogiju, ključnu za svj. uspon polj. kinematografije potkraj 1950-ih: → Kanal, s radnjom u vrijeme varšavskog ustanka 1944. i vještim isprepletanjem osobnih drama s agonijom grada, te vrhunac tog razdoblja → Pepeo i dijamant, s radnjom u trenutku završetka II. svj. rata u Poljskoj i izbijanja sukoba među ideološki suprotstavljenim polj. antifašistima. Složenošću značenja, životnošću likova i autentičnošću atmosfere Wajda je trilogijom ujedno razbio okvire socrealizma. Tijekom 1960-ih u kreativnoj je krizi (kao i cijela polj. kinematografija) iz koje se izlaz naslućuje tek za njega atipičnim modernističkim filmom Sve je na prodaju (1968), dok 1970-ih realizira niz zapaženih filmova – povratak temi iz II. svj. rata → Krajolik poslije bitke, zatim vizualno raskošna ekranizacija romana W. Reymonta Obećana zemlja (1975), o društv. odnosima u Łódźu potkraj XIX. st., u kojoj sugestivnim ocrtavanjem atmosfere i izmjenom lirskih i naturalističkih prizora nalazi adekvatan film. izraz za roman rijeku, te filmovi koji vrlo kritički govore o suvr. polj. društvu → Čovjek od mramora, Bez narkoze (1978), Dirigent (l979) i → Čovjek od željeza. Nakon uvođenja izvanrednog stanja u Poljskoj 1981. ugl. radi u inozemstvu, a tek nakon pada komunizma češće djeluje u domovini ostvarujući filmove nejednakih dometa pa su ga mnogi skloni tretirati ponajprije kao zaslužnog veterana. Ipak od desetak filmova snimljenih 1980-ih i 1990-ih vrhunska su ostvarenja → Danton i Korczak (1990), u kojemu se prije S. Spielberga bavi sličnom temom kao → Schindlerova lista na manje spektakularan, ali dojmljiviji način, a izrazito natprosječnom vrijednošću izdvajaju se i Kronika ljubavnih događaja (1986), Prsten s orlom u kruni (1992) i Veliki tjedan (1995). Njima potvrđuje status najistaknutijega polj. redatelja uopće ostvarivši opus u kojemu se prepleću značajke klas. narativnog stila i modernističkih tendencija bez obzira na to bavi li se sugestivnim evokacijama prošlosti ili kritičkim prikazima aktualnih zbivanja. Ostali važniji filmovi: Lotna (1959), Nevini čarobnjaci (1960), Sibirska ledi Magbet (1962), Bjesovi (1987).
T. Kurelec
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Wajda, Andrzej. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 14.9.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/wajda-andrzej>.