Ophüls, Max
traži dalje ...Ophüls, Max (pr. ime Maximilian Oppenheimer), franc. redatelj njem. podrijetla (Saarbrücken, 1902 – Hamburg, 1957). Sin žid. industrijalca, od 1920. kaz. kritičar, potom glumac i, od 1923., redatelj. Do 1930. s uspjehom režira u više njem. i austr. kazališta (Shakespeare, Moličre, Kleist, Schnitzler). Na filmu od 1930. kao asistent redatelja, režira od 1931., do 1933. u Njemačkoj; već ranim filmovima Prodana nevjesta (1932), prema opereti B. Smetane, i Ljubakanje (1933), prema kaz. komadu A. Schnitzlera, najavljuje temeljne stilske i tematske preokupacije – sklonost prema dubinskoj mizansceni i razrađenim vožnjama i panoramama, naglašeno romantični duh i usredotočenost na krhke i osjećajne ženske likove. Po dolasku nacista na vlast, odlazi u Francusku (1935. postaje franc. državljanin) i tamo režira niz rafiniranih melodrama – nešto konvencionalnije, iako komercijalno uspješne Nježna neprijateljica (1936) i Bez sutrašnjice (1939), obje s radnjom u suvremenosti, te formalno inovativnija djela Božanstvena (1935), prema Colette, s radnjom u ambijentu pariškog Pigallea, Werther (1938), prema Goetheovu romanu, i pov. melodramu Od Mayerlinga do Sarajeva (1940). Većina kritike njegovim najuspjelijim filmom iz tog razdoblja smatra Svačiju gospođu (1934., u Italiji), ciničan prikaz svijeta filma te nastajanja i propasti film. »zvijezda«, u kojemu prvi put rabi jedan od omiljenih postupaka: pripovijedanje retrospekcijama. Nakon njem. okupacije Francuske odlazi u Švicarsku, potom u SAD, gdje isprva bez potpisa realizira pojedine scene u filmovima drugih redatelja. Prvi mu je amer. film kostimirani Prognanik (1947), s radnjom u Engleskoj XVII. st. Adaptacija novele S. Zweiga → Pismo nepoznate žene povratak je bečkom ambijentu i njegov najuspjeliji holivudski rad. Slijede dva priloga film noiru u kojima njegov prosede dojmljivo podcrtava ugođaj nesigurnosti i potisnutih neuroza: Uhvaćen (1948), s još jednim omiljenim motivom – ljubavnog trokuta i → Trenutak lakomislenosti. Posljednje razdoblje stvaralaštva ponovno je vezano za Francusku, gdje isprva režira omnibuse → Vrtuljak, prema Schnitzlerovu Kolu, i Užitak (1952), prema trima novelama G. de Maupassanta, s radnjom u ambijentima pariških kavana, bordela i kabarea potkraj XIX. st., potom vrhunsku melodramu → Madame de… te svoj jedini film u boji → Lola Montès, o slavnoj pustolovki iz pol. XIX. st., čiji je život prikazan akronološkim retrospekcijama. U tim djelima do vrhunca dovodi tzv. barokni red. prosede isprepletenih, geometrijski simetričnih i stiliziranih kompozicija kadrova te dugih kadrova zasnovanih na virtuozno izvedenim pratećim vožnjama koje, uz deskriptivnu funkciju, vizualiziraju dezorijentiranost likova. Uklapajući se u tendencije prema vremensko-prostornom kontinuitetu prizora, distancirano je tematizirao rituale udvaranja i zavođenja te motive usputnih ljubavnih veza i izvanbračnih afera problematizirajući odnos seksa i klase odn. moći, ženski identitet i pravila društv. igre (čime je dao značajan prilog jednoj od ključnih tradicija franc. filma). Majstor epizodnog i retrospekcijskog pripovijedanja te uporabe prizornih i izvanprizornih naratora upozoravao je na ništavnost želje, prolaznost užitka, kratkotrajnost ispunjenja i trajnost nezadovoljenosti. Prije smrti pripremao je biografski film o slikaru Modiglianiju koji je, pod nazivom Montparnasse 19 (1957), a s posvetom Ophülsu, režirao J. Becker. Posmrtno su mu objavljeni memoari Život kao predstava (1959).
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Ophüls, Max. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 1.4.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/1292>.